Tellstick Net med CAT6 UTP fungerade inte.

Moderator: Telldus

Post Reply
Mnemonic
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net med CAT6 UTP fungerade inte.

Post by Mnemonic »

Ville kolla med andra om hurvida någon har använt Netgear switchar och CAT6 UTP kablar tillsammans med Tellstick Net?

Jag har nämligen haft min Tellstick Net urkopplad då jag håller på att renovera ett par 50tals garderober och har nu börjat få det mesta på plats så då kopplar man in Tellstick Net igen och döm till min förvåning så går den inte online men efter lite diverse felsökningar fann jag att Tellstick Net inte fungerar med CAT6 UTP kabel klippt med ledarna i ordningen( vänster till höger och med "flärpen" neråt ) : orange halv - orange hel - grön hel - grön halv - brun hel - brun halv - blå halv - blå hel. Anledning varför de är lagda så är att jag köpte lite enklare grejer ( Deltaco ) och dessa har fungerat till all annan utrustning jag har( switchar: netgear, cisco, kabelmodem, linux burk osv ).

Så ren nyfikenhit, någon annan som har haft liknande problem och har jag i så fall inte sökt ordentligt för att se de trådarna =)

Mvh
Pär
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net med CAT6 UTP fungerade inte.

Post by Dowser »

Du har tyvärr inte rätt par tvinnade med varandra.

Det kan fungera i vissa fall, men så fort det uppstår störningar vilket blir än mer uppenbart i en oskärade utp-kabel, tappar enheterna kontakt med varandra.
Olika enheter är också olika känsliga för störningar, därför kan samma kabel fungera med andra saker.

Klipp båda kontakterna och omkontaktera dem korrekt för ethernet så tror jag att det kommer fungera.
Mnemonic
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net med CAT6 UTP fungerade inte.

Post by Mnemonic »

Dowser wrote:Du har tyvärr inte rätt par tvinnade med varandra.
Näe det hoppas jag verkligen inte att de är! :lol: Nåja skämt o sido, får göra en korsad om enheterna ska räknas som lika. Telldus:en sitter direkt på en switch. Kabeln jag oftast klipper är en helt rak vilket funkat för allting annat jag kopplat in men som är PC <-> Switch =)
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Tellstick Net med CAT6 UTP fungerade inte.

Post by Zapper »

Om kabeln är korsad och om tellstick net inte är har Auto MDX eller vad i hela de kallar när den justerar för korsad kabel. dock så kanske inte behöver det om bara switchen klarar det. Men en kort nätverkskabel kan man idag typ inte koppla fel har för mig, man kan koppla rakt över om man har lust och det funkar ändå. 1-8 <-> 1-8, Dock så ska man ju kanske normalt följa T568B inkopplingen om man vill vara säker.
Mnemonic
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net med CAT6 UTP fungerade inte.

Post by Mnemonic »

Jo precis. Jag har raka kablar rakt över då utrustningen kompenserar för hur paren är lagda och de är raka tvärs över och fungerar med trådlösa routers/accesspunkter och servrar här i hushållet och i svar från ticket hos Telldus så säger de att de följer 10Base standarden mer eller mindre slaviskt vilket gör Tellstick Net känslig för detta så jag får skylla mig själv för att antingen inte veta om det eller inte vara så finkänslig att jag skulle följt 568B som du säger för att vara på den säkra sidan =) Fann det mest underhållande att det fortfarande fanns enheter som går helt enligt standard :D
tomasn
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net med CAT6 UTP fungerade inte.

Post by tomasn »

Hej!

Dowser har rätt - klipp kontakterna och gör om. Det handlar bara om tur att du fått något att fungera med kontakteringen som du beskriver. Titta på wikipedia, Kjellfakta eller liknande så ser du rätt koppling. Felet (gjorde det själv på första kabeln jag tillverkade) är att lägga paren i kabeln efter varande i kontakten. Det är fel. Det ska ligga ett par över stift 4 & 5 och ett på 3 & 6. Det är där skon klämmer. Även om båda kopplingarna är raka stift för stift så får de helt olika egenskaper när man kör data på dem eftersom fel kombinationer av stift utgör par i din koppling. Stift 4,5 används inte i 10/100 Mbps, men 3,6 gör det och i din koppling är inte dessa ledare partvinnade vilket leder till massor av fel i överföringen. Kabeltyp, korskoppling, MDI/MDX osv har inget med felet att göra i detta fall.

http://sv.wikipedia.org/wiki/EIA/TIA-568
Post Reply