Stöd för Hasta-gardiner

Moderator: Telldus

Post Reply
alwe
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Stöd för Hasta-gardiner

Post by alwe »

Har sett att flera andra varit inne på att fjärrstyra mörkläggning med Tellstick. Noterade att det implementerats stöd för Hastas gardiner, någon som vet om det funkar för både rullgardin och hissgardin (som ser ut att använda två olika motormodeller av utseendet att döma)?
sonnyboy
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Hasta-gardiner

Post by sonnyboy »

Telldus 2.1.1
BeyondMeasure
HomeCenter 2
alwe
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Hasta-gardiner

Post by alwe »

Tack, läste tråden igen nu men kan inte hitta något kring om stödet bara gäller Hastas rullgardiner eller om det även fungerar med Hastas hissgardiner. Är det jag som är skelögd? :?
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Hasta-gardiner

Post by Zaman »

Enligt hastas katalog så finns det, vad jag kan se, bara en typ av fjärrkontroll till deras motorer så det bör fungera med Tellstick.
Har dock inte provat med något annat än vanlig rullgardin så jag kan inte garantera något.
alwe
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Hasta-gardiner

Post by alwe »

Talade precis med en person på Hasta som påstod att de inte har tagit fram några motoriserade hissgardiner, trots att den motoriserade lösningen finns med i deras katalog. Spännande, men problemet enkelt löst mao..

En annan fråga kring styrningen av Hastas vanliga rullgardin. Jag skulle vilja kunna styra motorn både med Tellsticken och deras fjärrkontroll. Kostigt nog känner inte Duon av att jag trycker på fjärrkontrollen när jag ska lägga in koden. Hur löser man detta, funkar det för er andra?
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Hasta-gardiner

Post by Zaman »

Om du inte behöver ta emot signalen från fjärrkontrollen med din DUO så är lösningen ganska enkel.
Motorn har flera minnesplatser vilket gör att du kan programmera in både fjärrkontrollen och tellsticken på separata signaler.
Lägg motorn i programmeringsläge, skicka signalen från fjärrkontrollen, lägg den i programmeringsläge igen och skicka signalen från tellsticken så är det klart.
alwe
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Hasta-gardiner

Post by alwe »

Zaman wrote:Om du inte behöver ta emot signalen från fjärrkontrollen med din DUO så är lösningen ganska enkel.
Motorn har flera minnesplatser vilket gör att du kan programmera in både fjärrkontrollen och tellsticken på separata signaler.
Lägg motorn i programmeringsläge, skicka signalen från fjärrkontrollen, lägg den i programmeringsläge igen och skicka signalen från tellsticken så är det klart.
Klockrent, tack! Ska ivrigt testa så snart jag kommer hem!
evert
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: LULEÅ

Re: Stöd för Hasta-gardiner

Post by evert »

Jag har två hastagardiner med motor och de fungerar ypperligt med NET och vanlig tellstick samt dess egen fjärr.

Om man har möjligthet att bygga med en list kunder foder kan man få totalt mörkt och gardinen löper perfekt i glepan.
Post Reply