FS20

Moderator: Telldus

Post Reply
HenrikG
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

FS20

Post by HenrikG »

Har ni kikat på att lägga in stöd för FS20 - och såklart en mottagare ?
Conrad electronics har ganska bra mottagare och givare + lite högre kvalitet och flera funktioner än tex Nexa....
Då skulle tellsticken kunna bli mogen för riktig hemautomatisering med allt från larm/brandlarm till belysningsstyrning.
Skulle vara trevligt med ett seriöst alternativ till KNX eller andra riktigt dyra system.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Rätta mig om jag har fel, men sänder inte FS20-systemet på 800MHz-bandet?
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
HenrikG
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by HenrikG »

Jovisst, 868.35 MHz, jag nämnde inte att det gick att göra så där direkt inte - utan det var som sagt ett förslag till utökat stöd i hårdvaran.....

Och anledningen är just att det finns lite mera sändare och mottagare att välja på så att man kan bygga ett lite mera seriöst system för hemautomatisering - visst Conrad själva har en datoransluten enhet för detta men det verker inte som om någon här i sverige har gjort så mycket med den - och det hade varit trevligt att kunna kombinera lite billiga Nexa prylar och lite bättre FS20 utrustning.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Enligt en tysk kompis som automatiserat hela sitt hus med FS20 ångrar han sig djupt idag. Grejerna är jättekänsliga, om han bara flyttar blomkrukor kan det hända att enheter inte längre kan styras...

mvh
Post Reply