Bättre räckvidd/Byta antenn

Moderator: Telldus

Post Reply
ducken
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by ducken »

Har lite problem med att nå vissa mottagare och sändare som sitter lite för långt ifrån min Tellstick DUO.
Går det att öka räckvidden genom att byta antenn?
Vilken/vilka antenner rekommenderas?

Någon som provat? Vilken förbättring fick ni till?
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Videonisse »

Såg tips på en antenn från Conrad i en annan tråd, det är denna antenn: http://www.conrad.se/ANTENN-433MHZ-50-O ... &pi=190073

Funderar själv på att köpa en sådan. Borde ge en mycket tillförlitlig drift men kanske inte att rekommendera om man bor i flerfamiljshus :lol: (bor själv i villa)
urk
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by urk »

Har själv monterat en antenn på nocken på fritidshuset för att få täckning på hela gården. Fungerar bra. I princip vilken enklare antenn som helst är bättre än den antenn som sitter på själva telldusen. Principen är att få ut signalen från huset, i alla fall om du vill styra prylar på gården.
Minst lika viktigt som antennen är kabeln. Det bör vara en lågförlust koaxialkabel om du skall dra den några längre sträckor.
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Zeta_R »

Jeg har nylig skiftet ut den orginale antennen på min Tellstick Net, med antennen ifra Conrad og forskjellen er enorm. Jeg vil anslå att rekkevidden minst er dobbelt så god. Når har jeg styrt nexa plug in i nabohuset 70 m unna uten problemer. Desverre så har det liten innvirkning på mine temp sensorer. upm/esic har akkurat samme rekkevidde som før, jenkinsbird temp sensor virker dog å ha litt lengre rekkevidde enn tidligere..
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Videonisse »

Någon som vet om man i Tellstick Duo kan avläsa vilken signalstyrka som sensorer (datakällor) tas emot med?

Har ju själv "Conrad-antennen" och skulle vilja testa ut hur tillförlitlig signalen är med olika sensorer och vid olika avstånd. Om Tellstick inte har stöd för det idag så vore det ju intressant att veta om det är tekniskt möjligt att få till det med den eller om den saknar hårdvarustöd för ngt sådant.
pabben
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by pabben »

Zeta_R wrote:Jeg har nylig skiftet ut den orginale antennen på min Tellstick Net, med antennen ifra Conrad og forskjellen er enorm. Jeg vil anslå att rekkevidden minst er dobbelt så god. Når har jeg styrt nexa plug in i nabohuset 70 m unna uten problemer. Desverre så har det liten innvirkning på mine temp sensorer. upm/esic har akkurat samme rekkevidde som før, jenkinsbird temp sensor virker dog å ha litt lengre rekkevidde enn tidligere..
Ser du skriver norsk så jeg antar du er det; Hvordan fikk du tak i denne antennen? Via Conrad.com?
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Zeta_R »

pabben wrote:
Zeta_R wrote:Jeg har nylig skiftet ut den orginale antennen på min Tellstick Net, med antennen ifra Conrad og forskjellen er enorm. Jeg vil anslå att rekkevidden minst er dobbelt så god. Når har jeg styrt nexa plug in i nabohuset 70 m unna uten problemer. Desverre så har det liten innvirkning på mine temp sensorer. upm/esic har akkurat samme rekkevidde som før, jenkinsbird temp sensor virker dog å ha litt lengre rekkevidde enn tidligere..
Ser du skriver norsk så jeg antar du er det; Hvordan fikk du tak i denne antennen? Via Conrad.com?
jepp
magthenop
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by magthenop »

Har precis beställt en amatörradio antenn för 70cm bandet då det ligger precis vid 433 MHz.
http://e-line.srsab.se/servlet/us_pyra? ... 2301=34871
Får den lite senare och återkommer därefter med kommentarer, men den borde vara hästlängder bättre än den lilla antenn som sitter på från början då det blir en 1/2 vågs antenn.
Funkar den bra och jag irriterar mig på att den sticker rakt ut från min Tellstick duo får jag väl köpa en vinklad sma kontakt i efterhand.
magthenop
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by magthenop »

Antennen jag köpte funkar utmärkt.
Den "hör" mycket bättre än den som satt på från början.
Sändningen borde vara bättre i och med att det är en bättre antenn.
Liten och smidig.
Kommer att ha Duo:n på högkant eftersom jag anser det onödigt att köpa en sma vinkel enbart för detta syfte, dessutom ju fler kontakter och övergångar desto mer signalförluster blir det.
pabben
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by pabben »

Om det er andre nordmenn som ønsker en billig antenne til tellstick duo, så kan jula sin antenne til 150,- brukes med en liten tweak
---> http://www.switchking.se/forum/viewtopi ... tenn#p6718
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by pleterrobin »

pabben wrote:Om det er andre nordmenn som ønsker en billig antenne til tellstick duo, så kan jula sin antenne til 150,- brukes med en liten tweak
---> http://www.switchking.se/forum/viewtopi ... tenn#p6718
Funkar den även till en Net? I så fall, vad gör man för att den ska passa? Alltså vad är det ni gör med antennen ska passa era Duo? Är det inte rätt kontakt?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by tronde »

pleterrobin wrote:
pabben wrote:Om det er andre nordmenn som ønsker en billig antenne til tellstick duo, så kan jula sin antenne til 150,- brukes med en liten tweak
---> http://www.switchking.se/forum/viewtopi ... tenn#p6718
Funkar den även till en Net? I så fall, vad gör man för att den ska passa? Alltså vad är det ni gör med antennen ska passa era Duo? Är det inte rätt kontakt?
Den bør funke sammen med Net også.

Pluggen på Jula-antennen er av typen RP-SMA som har hunn-kopling i pluggen.

Image

mens original antenne har vanlig SMA med hann-kopling i pluggen.

Image


Kontakten på Duo og Net er vanlig hunn SMA

Image

For å kople Jula-antennen til Duo foreslår "PABben" å klippe en liten bit av en binders (binders = gem) og stikke den inn i de to hunn-delene for å få dem koplet sammen. En liten bit koppertråd med passe diameter kan også brukes.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by pleterrobin »

tronde wrote:
pleterrobin wrote:
pabben wrote:Om det er andre nordmenn som ønsker en billig antenne til tellstick duo, så kan jula sin antenne til 150,- brukes med en liten tweak
---> http://www.switchking.se/forum/viewtopi ... tenn#p6718
Funkar den även till en Net? I så fall, vad gör man för att den ska passa? Alltså vad är det ni gör med antennen ska passa era Duo? Är det inte rätt kontakt?
Den bør funke sammen med Net også.

Pluggen på Jula-antennen er av typen RP-SMA som har hunn-kopling i pluggen.

Image

mens original antenne har vanlig SMA med hann-kopling i pluggen.

Image


Kontakten på Duo og Net er vanlig hunn SMA

Image

For å kople Jula-antennen til Duo foreslår "PABben" å klippe en liten bit av en binders (binders = gem) og stikke den inn i de to hunn-delene for å få dem koplet sammen. En liten bit koppertråd med passe diameter kan også brukes.
Okej då förstår jag helt och hållet. Mycket bra och noggrant förklarat. Tack så mycket. Kollade mitt närmaste Julavaruhus och dom hade den på lager.
Lutar åt att det får bli en sådan då jag behöver förlänga min räkvidd.
Åter igen, tack för hjälpen med att förklaringen.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by tronde »

Jeg har kjøpt en selv for å prøve på min Net.

Den har definitivt ikke så god rekkevidde ved sending som originalantennen.

Ettersom jeg er avhengig av god rekkevidde ved sending, kan jeg ikke bruke den. Kommer derfor ikke til å prøve mer med mottak. Jula-antennen er jo laget for WiFi som sender på 2400Mhz, mens Tellstick er for 434MHz. Det kan godt være at antennen gir bedre resultat ved mottak enn den originale, men det er logikk i at den er dårligere for sending.

Nå har vel Jula åpent kjøp i 30 dager, så risikoen er begrenset.
starkjohan
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by starkjohan »

Då flera norrmänn önskar köpa conradantennen kanske någon vänlig svensk kan tänka sig att hjälpa till? Jag hade gärna gjort det men jag bor i Norge :-)
Jag fick min conradantenn skickad till mig och jag kan som så många andra intyga att den ger mycket bättre sändning till mina nexa-mottagare än originalantennen. Mottagning är bara marginellt bättre.
Post Reply