Typ av antennkontakt på Tellstick Duo?

Moderator: Telldus

Post Reply
joakim99
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Typ av antennkontakt på Tellstick Duo?

Post by joakim99 »

För att förbättra mottagningen på min Tellstick Duo funderar jag på att använda en extern antenn men jag är lite osäker på vad det är för kontakttyp. Om jag jämför med antennerna på två av mina trådlösa routrar så verkar det som om typen är SMA men samtidigt har jag läst att det är SMB på Tellstick. Någon som kan bekräfta vilken kontakttyp det är?
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Typ av antennkontakt på Tellstick Duo?

Post by jonasolof »

På min Tellstick och min Telkstick Net är det SMA så uppgiften om SMB är konstig, möjligen gammal. Ser det ut som SMA är det det, inkl. gängor. Routerns wifikontakter kan ha reverse polarity SMA men Tellstick har ordinär SMA, dvs tellstickens honkontakt med utvändig gänga har ett hål för mittstift och ingen snopp/stift i mitten. Reverse polarity ser ut som en tjej men har snopp vid närmare beskådande, dvs en hermafroditkontakt.
joakim99
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Typ av antennkontakt på Tellstick Duo?

Post by joakim99 »

Ok, då kör jag på SMA. Tack för svaret.
urk
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Typ av antennkontakt på Tellstick Duo?

Post by urk »

Den vanliga tellsticken har SMB-kontakt, inte SMA. Detta såvida man inte ändrat något på senare batchar av tellsticken.
Hur det är på duo och net vet jag inte eftersom jag inte äger någon.
SMA-kontakt har gängor, SMB trycker/drar man in och ut.
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Typ av antennkontakt på Tellstick Duo?

Post by Videonisse »

Till den antenn som jag köpte på Conrad fick jag komplettera med en SMA ha till BNC ho då antennen levererades med BNC-kontakt, orkade inte ändra kontakt på kabeln och fungerar nu utmärkt. :)
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Typ av antennkontakt på Tellstick Duo?

Post by krambriw »

Den antennen är riktigt bra, jag har en likadan och jag märker skillnad när jag kopplar in en annan istället. Kul att det finns en billig adapter som passar.

Skall bli spännande att höra hur du upplever att det hela har förbättrats

mvh
joakim99
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Typ av antennkontakt på Tellstick Duo?

Post by joakim99 »

Jag använder också antennen från Conrad tillsammans med en kontakt från kjell.com och jag har upplevt en avsevärd förbättring i framförallt mottagningen.
nisseo
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Typ av antennkontakt på Tellstick Duo?

Post by nisseo »

joakim99 wrote:Jag använder också antennen från Conrad tillsammans med en kontakt från kjell.com och jag har upplevt en avsevärd förbättring i framförallt mottagningen.
Vad är det för antenn ni använder? Har kollat på Conrad, men kan inte hitta någon.
Telldus Center 2.1.2 Beta10 , Duo FW12, 18 Device, 14 tempsensors, 5 temp/RF sensor
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Typ av antennkontakt på Tellstick Duo?

Post by Videonisse »

Det är denna "ground plate antenn" som jag använder: http://www.conrad.se/ANTENN-433MHZ-50-O ... &pi=190073
Post Reply