Letar ljudenhet att slå på med tillstick

Moderator: Telldus

Post Reply
evert
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: LULEÅ

Letar ljudenhet att slå på med tillstick

Post by evert »

Jag skall styra en 220v ljudenhet med nexa som spelar en slinga vid påslag.
Men var hittar jag en sån?
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Letar ljudenhet att slå på med tillstick

Post by jonasolof »

Bara nära men... Det fanns en larmuppringare från Clas O som via aktiverad reläingång slog nummer och läste upp ett registrerat meddelande. Om du inte hittar en lämplig enhet tror jag elfaforums entusiaster har idéer om hur man aktiverar att en i flashminne lagrad ljudfil spelas upp. Jag skulle vilja kunna välja mellan flera meddelanden som komplement till övervakningskamera.
evert
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: LULEÅ

Re: Letar ljudenhet att slå på med tillstick

Post by evert »

Samma sak här, har en vivotek som kan styra en stärkare och har inbyggd flash men det är lite bökigt. Bättre att låta larmet dra en nexa o starta hundskall.. eller arg kvinnoröst, då drar tjuvarna.
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Letar ljudenhet att slå på med tillstick

Post by jonasolof »

Får kolla Vellemanbyggsatser hos Elak-butiken i Bryssel, de har massor men det är lögn att leta i deras nät-katalog numera. blir nästa gång jag åker in till stan från förorten.

Det är lätt att sätta ett litet 24 volts relä i en Nexa eller Gao som drar igång en krets med ljud om kretsen har en reläkontaktsingång.

Edit: Fanns inget av intresse i Vellemanrepresentantens sortiment.
evert
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: LULEÅ

Re: Letar ljudenhet att slå på med tillstick

Post by evert »

Hittat en enkel o billig lösning. Kopplade sirenen till en 12v adapter och en nexabrytare som styrs av en magnetsensor i en dörr kopplad till larmet
och larmet ropar tellduslive.

http://www.jula.se/siren-619339

Den har micingång så jag skall testa att koppla in en mp3spelare. Den är dock tillräckligt bra i det läte jag var ute efter, hund.
Post Reply