Stöd för motorkontrollers

Moderator: Telldus

jonaz
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jonaz »

micke.prag wrote:
jonaz wrote:kommer man att kunna använda den på samma sätt? dvs rfcmd type house code command? Jag vill nämligen spara min config i mysql som jag gör idag...
Initiellt, nej. Du behöver förkonfigurera enheterna precis som i Windows. Dock så har alla enheter ett unikt id-nummer. Och detta kan du utan problem spara i din databas!

D.v.s. du byter ut hus och enhetskoder mot ett id-nummer.
denna konfigurering går då att göra via terminalen hoppas jag verkligen? :)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Jepp, aningen genom att redigera /etc/tellstick.conf manuellt eller genom att köra TelldusSetup (som i windows). Den grafiska varianten passar system som t.ex. ubuntu som ska vara användarvänliga medan att redigera manuellt är till för servrar och liknande.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Frater
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Post by Frater »

Bah...

Efter nytt rotande i motorkontrollen till min Multibracketsduk visade det sig att den lirade på 315MHz istället för 433 som är tjänligt för Tellsticken. Så det skulle inte funkat i mitt fall, men jobba på med de andra modellerna!

Däremot byggde jag en egen motorstyrning baserad på en par nexamoduler, ett fläskigt relä och timing från Eventghost.
Funkar finfint, byggbloggen ligger här.

Hälsningar
//Frater
jonaz
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jonaz »

micke.prag wrote:Jepp, aningen genom att redigera /etc/tellstick.conf manuellt eller genom att köra TelldusSetup (som i windows). Den grafiska varianten passar system som t.ex. ubuntu som ska vara användarvänliga medan att redigera manuellt är till för servrar och liknande.
Hur ligger det till med 2.0an för linux egentligen?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Vi kommer inom kort släppa en beta för Windows, Mac och Linux. Versionen till Linux saknar dock TelldusCenter (det grafiska verktyget).
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply