Stöd för motorkontrollers

Moderator: Telldus

Frater
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Stöd för motorkontrollers

Post by Frater »

Hej,

Jag vill kunna styra min elektriska projektorduk med tellsticken.
Efter en del påtande på nätet visar det sig att ett flertal duktillverkare kör med samma kinesiska lågbudget radiokontroll av den här typen.
Exempel är Multibrackets och Kingpin som ju är rätt stora på sverigemarknaden.

Hur som helst, i fjärren bor en PT2264 som skickar ID+knappkod till en radiomodul som pratar gamla vanliga 433 mhz.

Av manulen för chippet ser det trivialt ut att bygga en definition till tellsticken så att man kan härma denna.

För att ytterligare förenkla för oss hårdvarupulare så vore det smutt om ni kunde addera en funktion i Tdtool som skickar en signal baserad på en binär sekvens som kan anges via stdio eller hämtas från en fil.
Då kan vi här ute skriva batchfiler som hojtar valfri binärström till valfri obskyr utrustning som lyssnar på seriell data över 433 mhz...

Hälsningar
//Frater
MrMad
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by MrMad »

Låter som en utmärkt idé, tycker jag. Då kanske ni hårdvarupulare :wink: skulle ge oss stöd för lite fler enheter än de som finns nu.
Orkar tyvärr inte själv ta tag i att göra om drivrutinen för att lägga till stöd för detta, dock.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Vi har gjort stöd för Kjell & Companys nya dukar Roxcore. Mottagarna ser väldigt lika ut dom på bilden för Kingpin. Detta stödet kommer ni se i version 2.0 av vår programvara.

Ni kommer även se en funktion för att skicka ett custom-paket till TellStick.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Frater
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Post by Frater »

Wahey, liv på forumet! ;)

Ok, jag ser fram mot version 2.0, någon gissning om när den kommer tro?

(Jag gjorde några tappra försök att köra SDK-drivarna som tillverkaren har ute för usb-to-serial chippet ni använder i telldusen men det verkar som er version har ett annat ID så den kunde inte autodetektas.)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Vilken plattform kör du?
I Windows ska den hittas som vanligt bara drivrutinerna finns installerade korrekt. I Linux och Mac OS X måste man köra FT_SetVIDPID innan för att den ska hittas. Ta en titt på vår källkod så ser du hur vi gör:
http://svn.telldus.se/filedetails.php?r ... Device.cpp
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Frater
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Post by Frater »

Jag kör på XP och Server 2003.

Jag ser nu vad som var problemet, eftersom jag körde med FTDI:s stock drivare så hittade den inte telldusen pga annat VID/PID.
Märkte det när jag jämförde respektive ftdibus.inf. :roll:

Frågan är om exempelkoden från FTDI funkar med er moddade .inf då den verkar få ett annat devicenamn?
Får väl testa tunt lite helt enkelt.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Varför kör du inte drivrutinen från vår programvara?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
evert
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: LULEÅ

Post by evert »

micke.prag wrote:Vi har gjort stöd för Kjell & Companys nya dukar Roxcore. Mottagarna ser väldigt lika ut dom på bilden för Kingpin. Detta stödet kommer ni se i version 2.0 av vår programvara.

Ni kommer även se en funktion för att skicka ett custom-paket till TellStick.
Var ligger denna fråga och v2.0i tidplanen?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Jag kan tyvärr inte ge ett exakt datum men vi hoppas få klart detta under hösten.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Nicke
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Nicke »

micke.prag wrote:Jag kan tyvärr inte ge ett exakt datum men vi hoppas få klart detta under hösten.
Denna programvara kommer även för Linux?
Är det rfcmd?

(stöd för nexas selflearningkoder skulle vara trevligt också. Det som används nu istället för huskod och kod även om det räcker med A till vad-det-nu-är 1-9)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Nej, rfcmd finns redan för Linux. Det är resten av vår API på Windows som har portats till Linux. Så alla program som finns för Windows kan gå att porta till Linux. T.ex. TelldusSetup, Systray m.fl.

Det gör också att enheter ställs in i en configfil (alt. TelldusSetup) och återanvänds i alla andra program. Så används flera program till TellStick kommer de dela konfigurationen för enheterna.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Nicke
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Nicke »

micke.prag wrote:Nej, rfcmd finns redan för Linux. Det är resten av vår API på Windows som har portats till Linux. Så alla program som finns för Windows kan gå att porta till Linux. T.ex. TelldusSetup, Systray m.fl.

Det gör också att enheter ställs in i en configfil (alt. TelldusSetup) och återanvänds i alla andra program. Så används flera program till TellStick kommer de dela konfigurationen för enheterna.
Du skriver om Kingpin och protokoll för dukar. Hur får man stöd för dessa i linux sen? Vänta på att någon portar....något eller hur fungerar det?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

När 2.0 släpps kommer t.ex. tdtool finnas för Linux. Dom stöd för enheter som finns för Windows kommer även finnas tillgänlgia på samtliga plattformar.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
jonaz
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jonaz »

kommer man att kunna använda den på samma sätt? dvs rfcmd type house code command? Jag vill nämligen spara min config i mysql som jag gör idag...

jag har nämligen byggt ett hemautomations system i php som använder tellstick för strömbrytare av och på, ir för ir enheter och rs232 för min förstärkare och andra prylar som klarar rs232. Allt detta styr jag med iphonen :)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

jonaz wrote:kommer man att kunna använda den på samma sätt? dvs rfcmd type house code command? Jag vill nämligen spara min config i mysql som jag gör idag...
Initiellt, nej. Du behöver förkonfigurera enheterna precis som i Windows. Dock så har alla enheter ett unikt id-nummer. Och detta kan du utan problem spara i din databas!

D.v.s. du byter ut hus och enhetskoder mot ett id-nummer.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply