Trådlösa temperaturgivare

Moderator: Telldus

Post Reply
kiefer
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Trådlösa temperaturgivare

Post by kiefer »

Hej!

Funderar på att skaffa en Tellstick net efter att ha haft en vanlig tellstick i några år nu.
Har bla. tänkt styra en kupevärmare efter rådande inom och utomhustemperatur i bilen för att få en lagom temperatur utan att förbruka onödigt mycket energi.
Kommer en givare som placeras i en bil och som därför upprepade gånger kommer att hamna utanför räckvidden att ställa till problem?

Med vänlig hälsning, Harry.
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Trådlösa temperaturgivare

Post by mickelin »

Förstår inte frågan, varför skulle det vara problem? Tellstick är en mottagare som lyssnar efter signaler. När givaren är utanför räckvidden tar Tellsticken inte emot någon signal, när du kommer hem tar den emot igen. Inga problem.
kiefer
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Trådlösa temperaturgivare

Post by kiefer »

Ber om ursäkt för min okunskap.
Det brukar vara okej att ställa frågor på forum inför ev. köp av saker man inte riktigt känner till.
Men här...
KungenAvPeking
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Trådlösa temperaturgivare

Post by KungenAvPeking »

@keifer:

Givetvis ska du fråga och vi andra gör vad vi kan för att svara.
Varför, jo, ju fler nöjda användare som köper produkterna, ju billigare kan dom bli, vilket vi alla har nytta av. ;)

Sen får du inte tolka mickelin's svar som något negativt, utan jag är ganska säker på att han med sin kunskap bara tillfälligt glömde att inte alla vet hur det fungerar...
Vi som är lite "teknik-nördar" glömmer ibland att inte alla är det... :oops:

Kan berätta att den typ av sändare och mottagare som det handlar om här, har ingen felkontroll, så om en sändare hamnar utanför räckhåll (t.ex om du har en i bilen) så påverkar inte det själva Tellstick DUO'n.
Det du ev. kan behöva ta hänsyn till, är i så fall programvaran som ska styra saker med den termometerns värde som regel.
Se till att du sätter upp en sådan regel, så att den inte gör något oväntat, när den inte får någon temperatur att jobba mot!
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Trådlösa temperaturgivare

Post by tronde »

Jeg kan i alle fall bekrefte at varenummer 340661 fra Teknikmagasinet leses av Tellstick Net, og at den ikke forsvinner ut av systemet når den ligger i en bil som kjøres rundt. Jeg har gjort dette den siste uken.

Pr. i dag kan ikke sensorer brukes til noe fornuftig med Tellstick Net, men det er vel planer (håper jeg?) for å legge til noen funksjoner i Telldus Live! som gjør det mulig å styre noe som et resultat av data fra sensorer.
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Trådlösa temperaturgivare

Post by mickelin »

Beklagar om jag verkade spydig, det var verkligen inte meningen. Men jag förstod faktiskt inte frågan. Det är svårt att hjälpa till när frågan är så allmänt hållen som 'kan det bli problem'. Ungefär som 'kan en pc krångla'. :P
Lycka till med din Tellstick, det är en kanonprodukt och du kommer att få all hjälp du behöver här på forumet. :wave:
Post Reply