TellStick ZNet Lite v2 arbetstemperatur och kapsling

Moderator: Telldus

Post Reply
Philip
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TellStick ZNet Lite v2 arbetstemperatur och kapsling

Post by Philip »

Hej

Jag behöver montera en TellStick ZNet Lite v2 i ett gammalt hus som just nu inte har uppvärmning mm, vilken kapsling och arbetstemperatur har TellStick ZNet Lite v2?

Står inget om detta i manualen eller på någon hemsida.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: TellStick ZNet Lite v2 arbetstemperatur och kapsling

Post by etompau »

IP-klassning, skulle säga IP20, skydd mot beröring, inget skydd mot fukt/väta.
Temperatur - tror ingen har gjort några exakta tester på detta. Det kräver avancerad utrustning för att mäta upp funktion på radiodelar etc vid varierande temperatur. Grejorna är tänkta att används i normal inomhusmiljö, men lär säkert fungera ner till 0 grader och därunder.

Vilka temperaturer förväntar du dig i det ouppvärmda huset?
Philip
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite v2 arbetstemperatur och kapsling

Post by Philip »

Huset är just nu ouppvärmt så tempen är samma som utomhus.
Dock är tanken att börja värma upp det igen samt förbättra ventilationen.
Vet inte vilken temp och luftfuktighet det är och blir i huset nu i början eller hur effektiv uppvärmningen blir på vintern.
Värmesystemet har ju inte använts på minst 20 år och jag vet inte om jag hinner att fixa det innan vintern.

Tellstiken kanske klarar sig så sätt men det hade ju varit bra att veta begränsningarna och om jag behöver bygga en liten låda för att skydda den från fukt och kyla.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: TellStick ZNet Lite v2 arbetstemperatur och kapsling

Post by etompau »

Är det ett "normalt" hus så ska den funka i inomhusklimatet som uppstår utan extra lådor etc.
I miljö där fukt kondenseras på ytor lär både ZNet och huset ta stryk.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick ZNet Lite v2 arbetstemperatur och kapsling

Post by tronde »

Du må jo ha noe som gir Tellstick tilgang til internett, pluss det som den skal kommunisere med i huset. Hvis det fungerer i et uoppvarmet hus, vil sikkert Tellstick også fungere.

Veldig mye skal gå galt før den type elektronikk ikke fungerer. Det mest kritiske er at det ikke dannes kondens. Hvis det dannes så mye kondens inne at det påvirker elektronikken negativt, vil du ha mye større problemer med huset enn at Tellstick ikke funker.
Post Reply