Funkar dåligt

Moderator: Telldus

Post Reply
ace2
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Funkar dåligt

Post by ace2 »

Min DUO funkar riktigt dåligt på att motta signaler har en sensor från Nexa LMDT-609 IR och det går bra en stund sen värkar den inte bry sig alls har provat att binda den mot en kontakt samtidigt och där funkar det men inte mot stickan har den senaste versionen av Telldus center 2.1.0a men det. Vet inte varför jag la så mycket pengar på något som funkar så dåligt :(

Jag har provat Nexa fjärkontroller också med ännu sämre resultat så att det funkar med Nexa sändare stämmer inte. Hoppas detta kommer att reda till sig eller så har jag fått ett måndags ex.

Är djupt besviken på funktionen.

Jag har samma funktion som min gamla sticka.
johe71
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funkar dåligt

Post by johe71 »

ace2 wrote:och det går bra en stund sen värkar den inte bry sig alls
jag hade samma symtom med min temperaturgivare, det fungerade jättebra i 1½ dygn, sedan fick jag inte in några signaler... när jag märkte detta så såg jag att jag fick "Tellstick not found" i telldus center när jag försökte tända/släcka enheter. Jag bytte från min linux-dator till min windows-dator och fick även där "Tellstick not found". Efter en stunds omstartande och ominstallationer utan någon framgång så testade jag med en annan USB-kabel (dvs inte den vita som följde med duon utan en annan som jag hade liggande... antagligen från en mp3-spelare eller kamera) och efter det har allt fungerat hur bra som helst
ace2
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funkar dåligt

Post by ace2 »

Har provat annan kabel mitt problem har jag upptäckt är mottagaren i stickan måste hålla fjärrkontrollerna på antennen för att få dom att funka.
AndersF
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funkar dåligt

Post by AndersF »

Håller med om att mottagningen är dålig. Hoppas detta kan justeras via ny mjukvara bara så att det inte är fabrikationsfel.
ace2
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funkar dåligt

Post by ace2 »

Det kan man testa nu för det räcker med att man har ström på usbn med andra ord datorn igång utan operativ duon blinkar när den tar emot signal så att det går att ändra på tror jag inte. utan att det är ett hårdvarufel.
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Funkar dåligt

Post by MartinV »

När det gäller räckvidden skulle jag tipsa dig om att försöka med att byta Duo:n mot en annan - en del har problem med räckvidd andra inte - och ett utbyte kanske löser det problemet.
Om det är ett rent hårdvarufel som gör att din Duo slutar svara efter ett tag så kan det ju vara så att dessa två är sammankopplade...
När det gäller mjukvaruproblem med Duo:n så är den ju möjlig att uppgradera.

Det finns fortfarande vissa problem i 2.1.0a och jag vet att Telldus jobbar med att lösa dessa. Det är ju möjligt att det är dessa problem som gör att din Duo inte är med riktigt på banan.
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
generic
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funkar dåligt

Post by generic »

Fick hem min DUO Batch# 1, SN 139. Den fungerar inte alls!!!

Har testat med två Nexa PBT-707, en Nexa PAT-103 samt med en Roxcore projektorduks fjärr. Inget utslag alls.

Fick en kanal från Nexa PAT-103 att ge utslag, dioderna blinkadem, det om man höll den mot antennen på mottagaren.
Detta var svårt att återskapa.

Genomgår mottagarna någon som helst funktion/kvalitetskontroll???


Jag har haft så höga förväntningar på Tellstick, är djupt besviken. Men har inte tappat hoppet.
ace2
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funkar dåligt

Post by ace2 »

Kan meddela att jag har gjort en ticket hos Telldus och dom byter ut min Duo sticka.
så supporten är det inget fel på. Hoppas mitt problem löser sig
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funkar dåligt

Post by folkeorg »

Ajdå! Det där låter inget vidare. Tror jag ligger lågt med att skaffa DUO ett tag till då. Vill inte börja med att skicka tillbaka den. :( Det är ju en enorm antenn på DUO-stickan jämfört med vanliga. Är det problem med sändningen åxå?
ace2
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funkar dåligt

Post by ace2 »

Sändningen värkar vara samma som den gamla stickan lite konstigt med tanke på att antennen är minst dubbelt så stor. har fåt min andra duo idag och mottagningen är bättre men hade förväntat mig längre kan skilja mellan sändare misstänker jag så man får väll prova sig fram.
ace2
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funkar dåligt

Post by ace2 »

Kan efter tester med den nya stickan säga att den funkar bättre lite längre räckvidd. Problemet med rörelsesensorns korta räckvidd kom jag på en enkel lösning på man kan löda på en bättre antenn på rörelsesensorn så funkar den bättre använde 30 cm skalad antenn kabel med koppar kärna använde bara koppartråden vilket jag kunde trä ut vid ena batteriet och vira på baksidan så den inte syns funkar kanon :)
sonnyboy
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funkar dåligt

Post by sonnyboy »

ace2 wrote:Kan efter tester med den nya stickan säga att den funkar bättre lite längre räckvidd. Problemet med rörelsesensorns korta räckvidd kom jag på en enkel lösning på man kan löda på en bättre antenn på rörelsesensorn så funkar den bättre använde 30 cm skalad antenn kabel med koppar kärna använde bara koppartråden vilket jag kunde trä ut vid ena batteriet och vira på baksidan så den inte syns funkar kanon
Detta måste Provas direkt, jag har problem med att min deckares signaler inte alltid kommer fram.
//Sonny
Last edited by sonnyboy on Sun Oct 30, 2011 7:59 am, edited 1 time in total.
Telldus 2.1.1
BeyondMeasure
HomeCenter 2
sonnyboy
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funkar dåligt

Post by sonnyboy »

ace2!
behöll du den gamla antennen eller tog du bort spiralen och ersatte alltihopa med en ny?
// Sonny
Telldus 2.1.1
BeyondMeasure
HomeCenter 2
Post Reply