Fråga termometer

Moderator: Telldus

Post Reply
makr
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fråga termometer

Post by makr »

Kör Tellstick Net v1 och har en termometer enligt bild.
Hittar inte vad det är för tillverkare och lyckas inte hitta den i nån butik heller.
Den har iaf sedan 17 november slutat rapportera in värden men det syns displayen så helt död är den ju inte.
Har bytt batterier i båda enheterna. Tänkte lägga till den i Telldus Live men vet inte hur jag får bort den som finns där. Hur kan man ta bort och lägga till denna?

Och har nån kanske tips på ny termometer? Denna rapporterar bara in yttertempen men både inne och ute hade vart bättre och skippar gärna en sådan som har en sladd man måste ha ut genom fönstret.
Attachments
IMG_20181127_182535.jpg
IMG_20181127_182535.jpg (414.31 KiB) Viewed 4600 times
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fråga termometer

Post by etompau »

Du kan inte själv ta bort sensorer, utan bara dölja dom från listan. Om sedan inte temp.värdena uppdateras under ca 7 dagar så försvinner sensorn automatiskt från listan.

Vidare så lägger du ej till sensorer manuellt utan de kommer automatiskt upp på listan så fort din tellstick ta emot signaler från dom.

Telldus har några egna temp.givare sedan har du "viking-modellen" funkar bra.
makr
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fråga termometer

Post by makr »

Det är ju underligt den inte försvunnit då senaste rapporterade temp är från 17 Nov. Plockae ut batterierna nu får vi se om den försvinner.

Alla andra temperaturgivare jag finner med både inne och ute är med sladd. Eller vet du nån annan?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fråga termometer

Post by etompau »

Det blir svårt att ordna mätning av både inne och utetemp och inte ha en sladd till själva givarsonden.
Skulle inte denna fungera?
https://telldus.com/se/produkt/inneute- ... or-433mhz/

Annars köpt två sensorer:
https://telldus.com/se/produkt/termohyg ... or-433mhz/

Eller är det en väderstation med inomhusdisplay du efterfrågar?
makr
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fråga termometer

Post by makr »

Den jag har nu är utan sladd och lite snyggare än dessa. Men har ett gäng av dom du länkade med.
Kanske får bli det ändå om jag inte finner nån vettig ersättare.

Vill egentligen ha nått utan sladd som visar inne och ute som jag kan använda i Telldusgrejerna.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fråga termometer

Post by etompau »

Tellstick:en fixar Oregons protokoll, så kanske en sådan här skulle funka:
https://www.lohelectronics.se/hemautoma ... ion-bar206

Displayen visar då ute och innetemp. Utetempen från givaren snappas upp av Tellstick:en
makr
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fråga termometer

Post by makr »

Jasså den fixar Oregon med. Förklarar varför jag har saker som dyker upp jag inte vet vad det är... har nog en Oregon kvar i krypgrunden :)

Då kan jag kika där med tack för tips.
Post Reply