Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Moderator: Telldus

ekhult
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Trollhättan

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by ekhult »

Har kikat på datan från min två enheter, TellStick Net och TellStick ZNet Lite v2.

Data från TellStick ZNet Lite v2 verkar vara fel oavsett vilket av de fyra olika protokoll som jag har på de elva sensorer som är kopplade till den.
Data från TellStick Net är däremot helt korrekt, har dock bara två sensorer och två olika protokoll på den.


Tycker felet troligen ligger på TellStick ZNet Lite v2.

Mvh. ekhult
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by etompau »

Ja, får instämma i detta. Körde igång loggningen på några givare i min Znet och då blir det också glapp i loggningen för givarvärdena.
Samma givare loggas och visas helt korrekt i en Net.

Värde som presenteras på webbsidan uppdateras men när dessa sedan ska visas så uppstår de beskrivna luckorna i loggningen.
Dieselmannen
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Dieselmannen »

Någon som vet om det är en lösning på gång? Eller finns det någon workaround?
Dieselmannen
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Dieselmannen »

Såg även ett nytt fenomen på min tempsensor. Se bild. Finns inga nivåer alls på temperatur sedan 2/10. Idag finns enbart en rapport på 1,9C från 05:19 men den syns inte i diagrammet, varför vet jag inte...
Luftfuktigheten däremot rapporteras in fint
Attachments
temphygro_sensor.PNG
temphygro_sensor.PNG (32.68 KiB) Viewed 49712 times
Laso
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Laso »

Har precis samma fenomen hos mig också enligt bild.

Detta har pågått i de senaste månaderna, men aldrig tidigare.
sshot-108.png
sshot-108.png (49.69 KiB) Viewed 49709 times
Tänkte precis lägga upp en bild på min Anemometer också, men plötsligt så fungerar den skapligt, får se om det håller sig, är lite obalanserad ändå.
Laso
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Laso »

Har varit i kontakt med Telldus Support, och fick detta svar från dom...Så något är tydligen på gång, sedan hur lång tid det kan ta, lär väl visa sig.


Hej!

Vi har fått detta rapporterat från några användare också och våra utvecklare håller på att undersöka detta, så förhoppningsvis kommer det en fix på problemet inom kort.

Your Telldus Team,
Toson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Toson »

Jag har också märkt samma problem, dvs fuktkurvan uppdateras kontinuerligt medan tempen har flera timmar mellan uppdateringarna på alla sensorer.
Verkar ju som ett programfel, så hoppas man åtgärdar det snarast. Nu när vintern kommer måste man ha full koll på om det går under nollan helt plötsligt så man kan vidta åtgärder snabbt. Nu kan den visa dags temp på 10grC och hoppa över hela natten med minusgrader och sedan visa 10grC igen nästa dag, medan luftfuktigheten visas varje normal uppdatering med några minuters mellanrum.
Det verkar ha pågått någon månad nu, för tidigare har det uppdaterats lika ofta med både temp och fukt.
T
Laso
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Laso »

Jag vet inte om Telldus har gjort någon uppdatering, eftersom det inte går att kolla, men just nu så fungerar det att se korrekta loggar enligt i alla fall mitt problem, det har börjat fungera idag, får se om detta håller i sig, eller om det bara är nu idag. Allt verkar också ganska så stabilt...

Men som sagt, det ska fungera över tid också, gärna veckan ut, för att jag ska bli lugn.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Paxman »

Jag har problem fortfarande. Jag kan se en period där det har registrerats hyfsat normal mängd datapunkter från typ den 27:e, men de senaste tolv timmarna är ett rakt streck.
Laso
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Laso »

Hmm, så då var det problem fortfarande, nåväl, det får vara som det är, är ändå på väg att byta utrustning, så då försvinner problemet för mig...
Dieselmannen
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Dieselmannen »

Fungerar fint för mig nu så någon fix har allt kommit in. Körde en export där alla värden presenterades snyggt
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp/hygrosensor, bristande uppdatering för historik.

Post by Paxman »

Japp, det verkar som att buggen hittades och fixades förra veckan!
Post Reply