Nexa LMCR-300: dimlevel för hög på låga nivåer?

Moderator: Telldus

Post Reply
mikper
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa LMCR-300: dimlevel för hög på låga nivåer?

Post by mikper »

Hej
Jag har en Nexa LMCR-300 som jag skulle vilja dimma med absolutnivåer.
Jag får det att funka i princip, men när jag sätter dimlevel = 1, så motsvarar något som jag bedömmer som 30% av maxnivå.
Det går alltså att komma mycket lägre i nivå om jag dimmar via Nexas fjärr m h a På-knappen i stället för via tdtool.
("tdtool --dimlevel 1 --dim 2" kör jag för lägsta möjliga nivå, som är mycket högre än lägsta "manuella" nivå).

Är detta ett känt problem/beteende för LMCR-300, eller gäller det alla Nexas inbyggnadsdimmrar?

Är det rent av ett problem med Tellstickmjukvaran?

Om det finns någon dimmer som går att absolutdimma till väldigt nära noll så byter jag ut min; kan någon rekommendera ett alternativ?

Tack på förhand
/ Micke
mikper
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa LMCR-300: dimlevel för hög på låga nivåer?

Post by mikper »

Jag tar och svarar på min egen fråga (delvis i alla fall):
Jag chansade och införskaffade in Nexa EMCR-250 dimmer och ersätte min LMCR-300.
Den dimmern funkar perfekt med absolutnivåer, d v s jag kan dimma den till väldigt låga nivåer.
Dessutom dimmar den betydligt snyggare än LMCR-300. EMCR-250 har alltid mjuka övergångar vid på/av och ändring mellan dimnivåer. Funkar fint med Tellstick. :D

Sen verkar den ha lite bättre känslighet (räckvidd) också. Jag hade lite problem med att få LMCR-300 att reagera med den lilla fjärren (LYCT-705), men med EMCR-250 funkar det bra. Kan nämna att dimmern sitter monterad i dosa i betongvägg, runt ett hörn från det rum varifrån jag vill styra belysningen.

/ Micke
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Nexa LMCR-300: dimlevel för hög på låga nivåer?

Post by micke.prag »

Kalas! Det är bra att veta.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply