Bryta ström till modemet

Moderator: Telldus

Post Reply
Swertinge
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Bryta ström till modemet

Post by Swertinge »

Hej!

Så jag har kopplat en Proove fjärrströmbrytare till mitt modem, tanken var att strömmen skulle brytas tidigt på morgonen, en gång i veckan i tio minuter, vi har lite problem med internätet och då och då behövs en omstart så jag tänkte automatisera den.

Men, eftersom internet försvinner startas inte modemet upp igen av Telldus och Proove. Så fungerar inte min tanke, eller har jag missat något, jag trodde inte Telldusen behövde nätet för att fungera... :oops:
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bryta ström till modemet

Post by etompau »

Nu vet vi inte exakt vilken hårdvara du har, då du skriver "Telldusen", men är det en Tellstick Net av den äldre sorten (blå låda) så kräver den internetförbindelse för att köra schema etc.
Den nya hårdvaran Tellstick Net ver. 2 (vit låda) kan köra schemaläggning mm utan tillgång till internet.

Kanske enklare att ha ett vanligt kopplingsur alt. fixa grejor som inte kräver omstart.
Swertinge
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bryta ström till modemet

Post by Swertinge »

etompau wrote:Nu vet vi inte exakt vilken hårdvara du har, då du skriver "Telldusen", men är det en Tellstick Net av den äldre sorten (blå låda) så kräver den internetförbindelse för att köra schema etc.
Den nya hårdvaran Tellstick Net ver. 2 (vit låda) kan köra schemaläggning mm utan tillgång till internet.

Kanske enklare att ha ett vanligt kopplingsur alt. fixa grejor som inte kräver omstart.
Jag har en Telldus Tellstick NET och är mer intresserad av vad de faktiskt kan än alternativa lösningar. Vad Telia har för utrustning som gör att man måste starta om då och då vet jag inte, har försökt löst det i flera år, men endast en omstart då och då verkar fungera. :D

Vilken funktion har då "upplärningsfunktionen" i Proove fjärrströmbrytare? :?:

Ser att jag råkat posta i engelska forumet, kan någon flytta inlägget? :help:
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bryta ström till modemet

Post by arneolav »

Jeg bryter strømmen med en klokke til moden og TellstckNet ett minutt hver natt.
Fungerer ok.
Post Reply