2 nexa fjärrar + eventghost

Moderator: Telldus

Post Reply
t3chfre4k
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

2 nexa fjärrar + eventghost

Post by t3chfre4k »

Nu har jag ett litet huvudbry. Jag vill ju använda telefonen till att styra alla lampor. men när jag inte är hemma så vill ju frugan såklart även kunna använda någon av våra två nexa-fjärrar. inga problem så långt. Men det är ju så att jag vill att när man använder någon av nexa-fjärrarna så ska statusen på respektive enhet i telldus center ändras, så om frugan släcker i hallen så ska jag kunna se vilken status lampan har i min telefon. är detta helt omöjligt eller. och kom då även ihåg att jag vill kunna dimra med fjärrarna som vanligt genom att trycka en gång på ON knappen för att dimra upp och ned till önskat läge för att sedan trycka ON igen.

för att sammanfatta detta:
1. Ändra status på enheter i telldus center när någon av två eller fler nexa-fjärrar används.
2. Kunna dimra lampor som vanligt med fjärrarna.

använder idag eventghost, men lyckas ej få EG att skicka kommandot för att en lampa ska börja dimra upp och ner, detta går ju i telldus center.

varför kan inte telldus bara helt sonika göra så att när man klickar redigera en enhet i telldus center och knappar/scannar in en kod för aktuell fjärrkontroll göra så att man kan dela av med ett semikolon ; och knappa/scanna in ytterligare en kod för fjärr nummer två etc för ytterligare fjärrar?
då skulle man ju kunna bibehålla fjärrens funktion samtidigt som man ändrar lampors status oavsett vilken fjärr man använder.
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 2 nexa fjärrar + eventghost

Post by egilj »

Hei!

Du kan endre statusen på enheter i Telldus Center via Eventghost, ved å skrive riktig verdi til Windows Registry (hvor enhets-status blir skrevet) fra macroen i Eventghost.

Det bør vel gå an å dimme ved å sende kommandoen via tdtool vil jeg tro, prøv med tdtool -v [1-255] -d id eller navn på enhet.

Egil
t3chfre4k
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 2 nexa fjärrar + eventghost

Post by t3chfre4k »

egilj wrote:Hei!

Du kan endre statusen på enheter i Telldus Center via Eventghost, ved å skrive riktig verdi til Windows Registry (hvor enhets-status blir skrevet) fra macroen i Eventghost.

Det bør vel gå an å dimme ved å sende kommandoen via tdtool vil jeg tro, prøv med tdtool -v [1-255] -d id eller navn på enhet.

Egil
Tack för svaret Egil, det är ju rätt uppenbart nu när du sagt det =D
Men när man inte vet så känns det omöjligt.
Jag har precis börjat använda eventghost, så jag lär mig hela tiden.
Ska ta och sätta mig efter jobbet och experimentera lite.
t3chfre4k
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 2 nexa fjärrar + eventghost

Post by t3chfre4k »

egilj wrote:Hei!

Du kan endre statusen på enheter i Telldus Center via Eventghost, ved å skrive riktig verdi til Windows Registry (hvor enhets-status blir skrevet) fra macroen i Eventghost.

Det bør vel gå an å dimme ved å sende kommandoen via tdtool vil jeg tro, prøv med tdtool -v [1-255] -d id eller navn på enhet.

Egil
Tack än en gång Egil.

Nu har jag gjort lite framsteg.
jag har hittat kommandot för att få en lampa att dimra upp och ned tills man ger samma kommando igen. learn kommandot är detsamma som att trycka on på en nexafjärr. så när jag sänder "tdtool -e 1:1 hall" så börjar lampan i min hall att dimra upp och ned tills jag sänder kommadot igen. Så nu kan jag få min fjärr att fungera precis som vanligt.

Nu till att ändra registret med eventghost så att lampans status i telldus center ändras. jag hittar värdet i registet som ändras när en lampa är på respektive av, för min hallampa så hittar man den i registret under: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Telldus\Devices\1]
"state"=dword:00000002 = lampa av.
"state"=dword:00000001 = lampa på.

Men ändrar jag värdet från 1 till 2 så händer ingenting i telldus center. men ändrar jag i telldus center så ändras värdet.
hur ska man göra för att få telldus center att känna av att värdet ändrats?

alternativt istället för att få lampan att dimra upp och ned är att för varje gång man trycker on på nexafjärren så ändrar den dimvärde med 25%->50%->75%->100%->25%->50%->etc.
Hur skulle man göra i eventghost för att få den funktionen?

Mvh Robin
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 2 nexa fjärrar + eventghost

Post by egilj »

Hei Robin!

For å være sikker, sjekk om Telldus center lagrer noe status på dette også under HKEY_Current_User (til den brukerkontoen som servicen eller programmet bruker).
Edit: det er mulig at Telldus Center "kjører et eller annet kall" for å oppdatere status på enhetene "realtime" når man klikker på en av knappene inne i programmet.
Du kan jo prøve og endre verdi i registeret, avslutte programmet og kanskje også stoppe servicen - start det igjen og se hva status på enheten du endret i registeret er da.
Det kan hende GUI og settinger i registeret ikke er helt realtime, men at den leser status fra registeret ved oppstart.

Jeg selv bruker egenutviklet web-grensesnitt med nettbrett "surfplatta" til å styre det meste, men har også veggbrytere med sendere fra Nexa, så jeg har aldri sjekket ut dette.

Når det gjelder dette med og dimme opp og ned for hvert klikk på fjernkontrollen:

Jeg har ikke prøvd dette på den måten selv, men det bør være mulig med litt enkel koding eller scripting.
Sett at du ønsker å ha 5 trinn opp/ned, maks dimlevel verdi er 255, så da skulle hvert klikk bli + eller - 51.

Om du setter/skriver dimlevel til registeret for hvert klikk på fjernkontrollen, så vet du hva "current" verdi er til en hver tid (tror det ligger i registeret fra før).
Så ved et klikk på "1" på fjernkontrollen, så leser den "current" verdi i registeret og legger til 51, summen blir da neste "dimlevel" verdi.
Og motsatt pr. klikk på "0" på fjernkontrollen, da leser den "current" fra registeret og trekker fra 51.

Minuset ved dette blir at du da må trykke 5 ganger på fjernkontrollen for å slå på lyset fra 0 til fullt lys, så fremt du ikke har en annen knapp eller sender for å slå på/av lyset

Mvh
Egil
Post Reply