Vad krävs för ONLINE status?

Moderator: Telldus

Post Reply
lenjak
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vad krävs för ONLINE status?

Post by lenjak »

Behöver råd. Jag börjar bli trött på att min Tellstick NET hamnar i offline status alldeles för ofta

Är det någon som vet hur processen att hamna in online ska fungera?

Jag har provat med andra routrar med samma resultat men just nu har jag en ASUS som gateway. Varje gång jag rebootar så får jag en ny DHCP adress till WAN'et. Inget konstigt med det. Vet inte om det spelar roll men sedan plockar ett script i min Linux burk upp den nya WAN IP adressen och uppdaterar DNS globalt. Tar c.a. 2-3 timmar varje gång

Tellstick NET sitter i en annan ASUS i AP mode på LAN'et och min egen DHCP server tilldelar sedan Tellstick NET en lokal IP adress

Allt i ovanstående process är normalt klart inom 3 timmar

Men VARJE gång jag av någon anledning måste boota om gateway routern så hamnar jag i OFFLINE status i Telldus LIve

I "hantera platser" så ligger den gamla WAN IP-adressen kvar väldigt länge innan den uppdateras. Ofta över ett dygn!!

- Hur uppdaterar Telldus Live WAN ip-adressen? Vad krävs?

När sedan den adressen är klar så är min NET fortfarande i offline status

Om jag sedan inte gör något i mitt LAN så dröjer det normalt c.a. ett dygn innan den blir ONLINE igen. Sker oftast på natten
Men nu är den inne på sitt tredje dygn i offline.

Jag kommer inte att köpa en till pryl till denna setup innan detta är löst på ett bättre sätt
Störst behovet är när jag inte är hemma och vill kunna styra via internet och då måste det kunna fungera mer tillfredsställande

Det finns inga filter eller andra begränsning i min GW eller i annat på LAN'et för min Telldus NET
Jag har provat att boota om de inblandade routrarna och gjort allt strömlöst ett flertal gånger. Ingen förbättring

Sedan har jag svårt att se hur min DynDNS lösning kan påverka? Det finns iofs 2 dns entries för samma IP Adress. Internet leverantörens och min DynDNS. Men Telldus verkar ju hantera den via IP adressen. Inte DNS namnet.

- Hur är det tänkt att fungera för att den ska bli online?
- Varför dröjer det innan den blir online?
- Varför blir det helt plötsligt OK igen utan att jag har gjort något? Men, först efter 1 till flera dygn
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Vad krävs för ONLINE status?

Post by etompau »

Kör en av mina Net på ett mobilt bredband, och där kan jag få ny WAN-adress kanske 3-4 gånger/mån utan några problem öht med att Net inte vill gå on-line eller uppdatera WAN-adressen i Live.
Hade även en DNS-tjänst aktiverad under ett antal månader (No-IP) i routern utan att det påverkade funktionen.
Har du senaste FW i din Net (ver.17). Det finns några fixar för DHCP i denna version.

Hur fungerar det om du ansluter din Net direkt till din "ASUS-GW"?

Får du inte ordning på det, så prova med att höra med supporten hos Telldus:
http://www.telldus.se/support/index
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad krävs för ONLINE status?

Post by Zaman »

Har du provat att sätta din NET i första routern (gateway) för att se om det hjälper?
Du accessar alltid via live.telldus.com i alla fall så du har ingen direkt nytta av att sätta den på LANet.
lenjak
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad krävs för ONLINE status?

Post by lenjak »

Tack för input

Jag har senaste FW, v 17

Testat med att ha NET i GW, samma fenomen. Det är heller inga problem att tilldela DHCP adress lokalt
Kopplat den via Netgear switch, och separat spänningsmatning, samma fel

Zaman, menar du att jag ska ha den i DMZ's och inte på LAN ?
Jag vet inte hur lätta/svåra den är att hacka om hela internet har direkt access. Känns läskigt i så fall :)
Som det kopplat nu är ju iaf gw firewall en litet hinder

Är det så att Telldus NET sköter all initiering av kommunikationen?
D.v.s. NET'en initierar all kommunikation med Telldus Live?
lenjak
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad krävs för ONLINE status?

Post by lenjak »

Jag ska kontakta supporten senare

Om det spelar roll:

UPnP är disablat, ska mycket till innan jag slår på det
Normalt svarar GW inte på Ping via WAN, men jag har ändrat det nu för att testa
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad krävs för ONLINE status?

Post by Zaman »

Eftersom du normalt inte behöver öppna några inkommande portar så borde det innebära att din Net initierar all kommunikation.
lenjak
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad krävs för ONLINE status?

Post by lenjak »

Fick kontakt med supporten och de tipsade om
http://telld.us/led
d.v.s. orsaker till hur den blinkar. I mitt fall tror jag det var "pulsing red"

Demo spöket kom fram så naturligtvis fungerar det, även direkt efter reboot av gw och den router som NET är kopplad till
Kan ju ha berott på "något" i mitt LAN
Post Reply