Konstigt fel i NexaHome

Moderator: Telldus

Post Reply
isak
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Konstigt fel i NexaHome

Post by isak »

Hej!

Jag har kört nexahome i två år snart och det har fungerat toppen. För ett tag sedan (misstänker att det var efter en ominstallation) så slutade nexahome tända i ett fönster. Det märkliga är att om jag klickar på den lilla lampan i nexahome så kan jag tända och släcka lampan. Lampan finns även med i kön, men lampan tänds inte och i loggen ser man att nexahome inte försöker tända den, trots att den finns i kön....

För att testa lite körde jag en synchronize all och samma fenomen, loggen visar alla lampor utom just den som krånglar. Om jag tar bort bocken i "dimmable" och kör en ny sync så tänds den. Men eftersom det är en dimbar lampa så vill jag inte köra utan "dimmable", det är så trist när det börjar blinka!

Jag har även provat att klicka i "dimmable" på en annan lampa och då slutar den tända och inget syns i loggen. Alltså kan nexahome inte längre tända mina lampor som är dimbara, vilket har fungerat utmärkt innan.

Hoppas att någon har någon bra idé om var jag skall börja leta fel!

/Anders
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstigt fel i NexaHome

Post by hekj »

isak wrote:För ett tag sedan (misstänker att det var efter en ominstallation) så slutade nexahome tända i ett fönster. Det märkliga är att om jag klickar på den lilla lampan i nexahome så kan jag tända och släcka lampan. Lampan finns även med i kön, men lampan tänds inte och i loggen ser man att nexahome inte försöker tända den, trots att den finns i kön....

För att testa lite körde jag en synchronize all och samma fenomen, loggen visar alla lampor utom just den som krånglar. Om jag tar bort bocken i "dimmable" och kör en ny sync så tänds den. Men eftersom det är en dimbar lampa så vill jag inte köra utan "dimmable", det är så trist när det börjar blinka!

Jag har även provat att klicka i "dimmable" på en annan lampa och då slutar den tända och inget syns i loggen. Alltså kan nexahome inte längre tända mina lampor som är dimbara, vilket har fungerat utmärkt innan.
Knepigt problem det här... vilken NexaHome version kör du?

/Henrik
isak
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Konstigt fel i NexaHome

Post by isak »

Jag kör 1.7.

Jag kollade lite efter en äldre version, men lyckades inte hitta någon. Det kunde varit intressant att prova annars...
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstigt fel i NexaHome

Post by hekj »

isak wrote:Jag kör 1.7.

Jag kollade lite efter en äldre version, men lyckades inte hitta någon. Det kunde varit intressant att prova annars...
http://nexahome.se/NexaHome_1.6.6.jar

/Henrik
Last edited by hekj on Sat Aug 18, 2012 12:10 pm, edited 1 time in total.
isak
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Konstigt fel i NexaHome

Post by isak »

Nix, det är precis samma problem med den versionen. Jag kan tända och släcka manuellt men programmet vägrar av någon anledning att köra kommandot trots att det ligger i kön...
isak
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Konstigt fel i NexaHome

Post by isak »

Nu har jag upptäckt en del andra konstigheter. Jag har "synchronize all" ibockat på samtliga brytare. Trots det synkar den bara vissa av dem. Bl.a. har jag tre brytare som är likadana och med liknande inställningar, två av dem synkas vid programstart och när jag klickar "synchronize all". Den tredje synkas inte. Den tänder och släcker dock som den skall när den ligger i kön.

Jag skulle kunna skicka NexaHome.xml och tellstick.conf om det kan vara till någon hjälp.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstigt fel i NexaHome

Post by hekj »

isak wrote:Nu har jag upptäckt en del andra konstigheter. Jag har "synchronize all" ibockat på samtliga brytare. Trots det synkar den bara vissa av dem. Bl.a. har jag tre brytare som är likadana och med liknande inställningar, två av dem synkas vid programstart och när jag klickar "synchronize all". Den tredje synkas inte. Den tänder och släcker dock som den skall när den ligger i kön.

Jag skulle kunna skicka NexaHome.xml och tellstick.conf om det kan vara till någon hjälp.
Det hela blir bara konstigare, jag har själv en EYCR-250 dimmer och den fungerar precis som den ska:
http://www.nexa.se/EYCR-250-Extra-mottagare-dimmer.htm

Ja tack, skicka gärna filerna till mailadressen som står längst ner på programmets hemsida:
http://nexahome.se/

/Henrik
Last edited by hekj on Sat Aug 18, 2012 12:10 pm, edited 1 time in total.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstigt fel i NexaHome

Post by hekj »

Har mottagit dina filer och ser att under fliken Config finns ingen Executable angiven, den ser ut att vara flyttad till kolumnen Parameters under Devices/Events fliken. Prova att flytta tillbaka texten "tdtool" till Executable fältet.

När det gäller filen tellstick.conf ser jag att:
1) device 1, 2 och 3 har följande definition:
protocol = "risingsun"
model = "codeswitch"
house = "1"
2) device 4, 5 och 6 har följande definition:
protocol = "arctech"
model = "codeswitch"
house = "C"
3) device 7, 8 och 9 har följande definition:
protocol = "arctech"
model = "codeswitch"
house = "D"
4) unit är antingen '1', '2' eller '3'

Telldusgrabbarna kanske kan svara på om ovanstående är en korrekt konfiguration?

/Henrik
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Konstigt fel i NexaHome

Post by micke.prag »

Svårt att säga om det är en korrekt konfiguration utan att se filen i sin helhet. Här finns lite exempel:
http://developer.telldus.se/wiki/TellStick_conf
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
isak
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Konstigt fel i NexaHome

Post by isak »

Problemet är löst, om någon annan har samma problem så finns lösningen nedan.

I de tidigare versionerna av NexaHome medförde en ibockad "dimmable-ruta" att NH skickade en --off --on när den tände dimbara brytare (för att de inte skulle börja dimma). De nyare versionerna skickar istället en --dim när rutan är ibockad. Lösningen är att inte anropa tdtool direkt från NH utan att anropa en kommandofil som i sin tur anropar tdtool. I kommandofilen kollar man med en if-sats om kommandot är --dim och skickar i så fall --off --on.

Alltså, i config ändra executable från tdtool till /sökväg/tellstickcmd.sh

min tellstickcmd.sh ser ut som nedan

Code: Select all

#!/bin/sh

b="--dim"

if [ $1 = $b ] ; then
        tdtool --off $2
        tdtool --on $2
else
        tdtool $*
fi
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Konstigt fel i NexaHome

Post by hekj »

Tack för all hjälp med felsökning!

Jag har lagt in stöd för äldre stickor som inte kan skicka dim kommandon, den som använder linux samt tdtool och har talat om för NexaHome att mottagaren är dimmbar kan från och med version 1.8.1 lägga in attributet dimSupported="no" i filen NexaHome.xml (man slipper då även att se dimnivåer i "dropdownbox").

dimmable="yes" dimSupported="no" previous="Off"

Om man lägger in det nya attributet efter dimmable så kommer programmet skicka off + on istället för dim.

Ps. Fick inte tdtool.exe att tända och släcka lampor som det är tänkt i min win xp installation men det beror säkert på att jag leker med TellStick Duo Ds.

http://nexahome.se/NexaHome_1.8.1.jar

/Henrik
Post Reply