Exportera tempdata TelldusLive

Moderator: Telldus

Post Reply
Radioofficer
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Exportera tempdata TelldusLive

Post by Radioofficer »

Hej,
provar LivePRO sedan ngn dag, men vet ej vart/hur/var tempdata tar vägen vid tryck på knappen Export range. Önskar se dessa data direkt i mitt Excel 2016 som xmlfil. Finns det ngn möjlighet till detta utan att kunna/veta ngt om script mm? Kör Windows 10. Har kollat i forumet men ej lyckats hitta någon (lätt förståelig) lösning.
Tacksam för tips!
Henning
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Exportera tempdata TelldusLive

Post by etompau »

När jag väljer "Exportera intervall" så kommer det upp en dialogrutan som låter mig välja att spara eller öppna filen (.csv).
Kör också Win10.
Har du i Windows valt att automatiskt spara nerladdade filer bör du kunna hitta filen på din dator. Filnamnet blir "export_namn på din sensor.csv"
Radioofficer
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Exportera tempdata TelldusLive

Post by Radioofficer »

Tack ör snabbt svar. Tror det måste vara ngt annat, vid tryck på exportera intervall så snurrar bara den blå cirkeln, kommer inte längre. Har förgäves försökt hitta filen på datorn. Kanske ngn ytterligare inställning? Skall kolla brandväggen mm.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Exportera tempdata TelldusLive

Post by etompau »

OK. Jag ser ingen "snurrande blå cirkel" vid tryck på exportera-knappen.
Ibland kan rensning av webb-läsarens cache-minne fixa en del märkliga beteende, testa det.
Radioofficer
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Exportera tempdata TelldusLive

Post by Radioofficer »

Ok, får nog riva i det här.....När jag kör med Google webbläsare går det bra, dock blir presentationen i Excel fel beroende på formateringen tror jag. Men det skall ju gå att rätta till.....
Kollade även med Explorer, men samma fel.
Tack för hjälp/svar !
Henning
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Exportera tempdata TelldusLive

Post by tronde »

Desimalskille er punktum i den eksporterte filen. Excel tror det betyr skille mellom dag og måned, så du får vel mange verdier med månedsnavn? Tidsstemplet er linux-tid.
Radioofficer
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Exportera tempdata TelldusLive

Post by Radioofficer »

Tack, skall kolla allt detta !
Henning
Post Reply