Display/Skärm

Moderator: Telldus

Post Reply
ola840
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Display/Skärm

Post by ola840 »

Jag funderar på att skaffa en znet lite v2 och några temperatur-sensorer för att visa temperaturerna här hemma.
Min fråga är hur svårt det kan vara att koppla in någon form av mindre display som visar värdena från temp-sensorerna?
Dvs någon 5-7" display att sätta på väggen i hallen som visar temperaturen från alla 4 temp-sensorerna.

Eller krävs det mycket kodning och egen programmering för att få till?
Isåfall så får det nog bli att köpa någon trådlös termometer med flera givare istället.. men gillar tanken på mer flexibilitet med Telldus system. Dock är ju mina kodningskunskaper starkt begränsade :(
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Display/Skärm

Post by etompau »

Det enklaste är väl att du skaffar lämplig android-platta och kör någon passande app på den.
Använder du Telldus egen app så är det bara att lägga ut önskade givare på "dash-board" för visning av mätvärde.
Ingen programmering behövs.
ola840
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Display/Skärm

Post by ola840 »

Jo det är ju ett alternativ, dock drar en platta rätt mycket ström så mer tänkt mig någon monokrom display som kan hålla batteritid längre så man slipper ladda den utan kan sätta i några AAA batterier och låta den sitta ett tag :/
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Display/Skärm

Post by etompau »

OK. För att ska fungera bra får du dra fram permanent matning till plattan. En fulladdad platta drar inte särskilt mycket.
Men vill du ha en vanlig LCD-display så är det nog enklast/bäst med en vanlig trådlös termometer.
Post Reply