Sensor historik fenomen batteribyte

Moderator: Telldus

Post Reply
Mason
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrtälje, Stockholm

Sensor historik fenomen batteribyte

Post by Mason »

Hej på er! :D

Jag använder historiken på sensorerna för att monitorera temperaturen över tid på mina temperatursensorer i stugan.

Min utomhussensor slutade rapportera värden i förra veckan. Dagen efter dök en ny sensor upp som nog bara rapporterade värde vid ett tillfälle, sedan fick jag ingen temperatur utomhus alls. Jag misstänkte då batterierna och mycket riktigt så hade spänningen sjunkit ordentligt. Batterierna byttes. Efter 5 minuter dök då ytterligare en sensor upp i LIve. Den fungerar nu och rapporterar regelbundet.

Men min historik.....
All historik ligger på den "första" sensorn. Den "andra" hann inte logga någon historik. Den "tredje" loggar nu fint.
Tittar jag på dessa sensorer så ser jag modell: Oregon på samtliga men olika Sensor ID och olika Kanal id så jag förstår att Live ser det som helt olika sensorer.
Jag har hittills inte behövt byta några batterier på mina sensorer i min anläggning, dom har fungerat utmärkt i snart 2 år men jag antar att jag snart kommer behöva börja byta batterier.
Dock lite bekymrad över att jag kommer att tappa min historik.

Har någon här också uppmärksammat problemet?
-Synpunkter?
-Att kunna redigera Sensor ID och Kanal id i redigeringsfunktionen på sensorn? Precis som man kan på enheter..
-Kanske funktionen "Exportera intervall" i historien. Har testat den men inte klurat ut hur jag ska konvertera "timestamp" i exporten till ett läsbart tid och datum format i excel. Nå´n som har tips där?
Last edited by Mason on Tue Mar 20, 2018 12:24 pm, edited 1 time in total.
/Mason
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Sensor historik fenomen batteribyte

Post by etompau »

Tyvärr blir det så här med givare som automatiskt slumpar fram sitt sändar-ID, till de som gör det hör Oregon och Viking-givarna.
Det är inga problem när de används mot vanliga inomhusdisplayer men det blir problem/fel när ex loggning görs.

Som läget nu ligger är det inte mycket du kan göra, vet ej om Telldus kan gå in och justera i efterhand på ditt konto.

Är du snabb vid batteribyte kan det gå att undvika omstart av givaren.
Annars rekommenderar jag att du använder givare med fast ID-nummer, ex Telldus egna eller Multisensorn.

Ang. time stamp, så finner du lite info om detta här:
http://developer.telldus.com/blog/2015/ ... ata_export
Mason
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrtälje, Stockholm

Re: Sensor historik fenomen batteribyte

Post by Mason »

Aha! På så sätt....
Tusen tack för infon! :-)
/Mason
Post Reply