Varför blir det alltid strul?

Moderator: Telldus

etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by etompau »

Ver. 1.1.0 kom den 11/9.
http://developer.telldus.com/blog/2018/ ... 0-released

Du har ingen konstig setup på ditt nätverk som skulle kunna påverka? Kanske får inte din ZNet kontakt med tidsservern vid uppstart?
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Tellsticken sitter direkt i routern.
Vad skall vara fel? Tidzonen i routern eller tellsticken? Varför skulle Tellsticken i så fall titta på vad routern har för tidzon? Det verkar helt ologiskt.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by etompau »

Tellsticken hämtar korrekt tid från en extern NTP-server vid uppstart. Routerns tid eller tidzon har inget med detta att göra.
Kanske går något fel i denna process när dina grejor har varit strömlösa?
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Mycket möjligt men vad går fel i så fall? I så fall gör den ju det varje gång det är strömlöst.
Anser fortfarande att tellsticken behöver köra en loop och kolla efter vad som skall vara aktiverat och inte under strömavbrottet och köra det så snart strömmen är tillbaka. Det är en basicfunktion helt klart. Här har man inte tänkt till helt enkelt.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by etompau »

Har inte supporten kunna ge dig hjälp och förslag på hur gå vidare?

Att köra genom schema vid uppstart har man säkert funderat på. Tror att en snarlik funktion (synk) finns i något externt tredjepartsprogram.
Kanske dyker det upp även i Tellstick. Dock tror jag inte man gör någon funktionsförändring i den vanliga blå Tellsticken.
Ett större strömavbrott skulle då kunna skapa kraftiga belastning på servrarna när strömmen kommer åter.
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Senast fick jag till svar att det var någon parameter som var fel. Inga andra förslag...
Detta är en Znet v2 så inte den blåa med andra ord.
Men jag skall se om jag kan kolla på hur routerinställningarna ser ut och kanske låsa tellsticken på en specifik ip-adress. Inte för att jag tror att det gör någon skillnad men värt att kolla. Tror fortfarande att det basicfunktionen som gäller att ha. Går det att knåpa ihop via ett script (LUA?) som kan lösa det? Då jag saknar helt kunskapen om att koda och jag inte har tid att sätta mig in i det heller så ber jag vänligen om hjälp :)
Köpte skiten initialt för att det bara skall funka och kunna styra belysning mest istället för massa timrar som måste ställas om. Det skall vara enkelt!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by etompau »

Vad har du för fabrikat på din router?
Där har varit något knas med Asus routrar och DNS-uppslag av adresser till tidsservrarna.
http://developer.telldus.com/blog/2017/ ... -tellstick

I Asus:en kunde man då se varningar när Tellsticken skulle hämta tiden. Någonstans i kedjan var en IP-adress ändrad och pekade på en skum server, detta utlöste då varningen.
Kan ej säga om detta har något med dina problem att göra men det beskriver lite hur förloppet ser ut när klockan ska ställas i Tellstick:en.
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

ASUS :D

RT-AC3200
Vår väl se om jag lyckas vitlista ip:n....
Toson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Toson »

Jag har samma problem, och har alltid haft, på både hemmaroutern (Telias fiber) och på fritidshuset (D-Link mobil, sedan Huawei, Telia) när det varit strömavbrott.

Tror nog problemet finns hos alla om man håller koll på vad den gör, har hört flera som undrat vad som hänt men inte kollat eller förstått att den gjort som beskrivet. Dessbättre är det väl sällsynt med strömavbrott numera, men åskan har ju varit påtaglig i år och många avbrott samt många routrar som lämnat in.

Är inte helt fel att man ser över funktionen och tänker efter i stället för att göra massa obegripliga lulllull när man gör uppdateringar, säker funktion måste vara prio ett.
T
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Hittar inte någonstans att vitlista ip:n i min router men å andra sidan så är jag inte så haj på se var man skall göra det heller i gränssnittet....
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by etompau »

I min Asus-router (RT-N12D) så finns detta i brandväggsinställningarna, men har du inte fått de varningar som Telldus beskriver i sin blogg är du nog inte berörd av just detta problem.
Slottet
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by Slottet »

Men det skadar väl kanske inte att lägga dit den adressen ändå. Om jag nu fattar var jag skall in o rota i routern... :?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Varför blir det alltid strul?

Post by etompau »

Som sagt, om du inte ser de beskrivna varningarna i din router, så är säkert problemet med felaktigt utpekande av tidservern löst.
I min router hittar jag inställningen under:

Brandvägg--->URL-filter
"Tabell över filtertyp", markera "vitlistad", ange ip-adressen i "Lista över URL-filter"
Aktivera URL-filtret.
Post Reply