Telldus-core group och scene?

Moderator: Telldus

Post Reply
magnuse
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus-core group och scene?

Post by magnuse »

Har en tellstick duo som jag använder med en Raspberry pi. Har Nexa selflearning uttag som jag styr med två remotes. Försöker hitta något sätt att få telldus-core att förstå att uttagwt byter tillstånd oavsett vilken av fjärrkontrollerna som används. Har sett i koden gör telldus-core att det finns två ”protokoll” group och scene med parametrrn devices. Hittar ingen dokumentation för hur de ska användas. Någon som vet?

Någon som har förslag till lösning på det jag vill göra?
/Magnus
nikos
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus-core group och scene?

Post by nikos »

group och scene har jag inte använt mig utav, så jag kan inte hjälpa dig på den.

Men jag har haft liknande fundering som du (en skymningssensor som duo'n "hör" men jag vill även trigga saker från min Znet v2 som inte nås av samma sensor), som jag löst på följande vis:

Jag har lagt upp en dummy-sensor i tellstick.cfg, sen har jag ett python script snurrandes som triggar på riktiga sensorn och skickar samma kommando för dummy-sensorn som uppfattas av Znet'en.

Du skulle kunna göra detsamma med dina remotes, när den ena "hörs" i duo'n så triggar den även den andra remotens signal. Jag antar att du inte har uttagen att hålla koll på med duo'n, utan remotesen, som du döpt efter uttagen du styr?
Post Reply