Sensorer

Moderator: Telldus

Post Reply
bittenils
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sensorer

Post by bittenils »

Hej!
Vi har en sensor som ligger i spaet och så ha vi en sensor, som tillhörde tellduspaketet när vi köpte det, som visar inne och utetemp. För ett tag sedan började tempmätaren till spaet visa på över 100 grader, steg till 162,4 grader. Jag trodde det var batteriet som var kass så jag bytte, men fortfarande så visar den 162,4 grader i spaet. Idag när jag skulle kolla hur många grader det var ute så visar även tempmätaren ute på 162,4 grader, men inne temperaturen visar rätt, än så länge i a f. Någon annan som haft dessa problem el någon som vet vad som är fel?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Sensorer

Post by etompau »

Hur gamla är sensorerna?
Gissar på att det är fukt/korrosion/glapp som skapar ditt fel. Låt grejorna torka upp, kolla så att sensorkabel etc är hel, det är väl det du kan göra.
Lite märkligt dock att du får exakt samma värde från båda sensorerna.
bittenils
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensorer

Post by bittenils »

Ja du, ja e inte säker men jag tror att sensorn som ligger i spaet kan vara 1,5 år gammal o den andra knappt 2 år, men den som visade yttertempen fick jag till att fungera igen efter att jag bytt batterierna igen. Men den i spaet funkar fortf inte.. Ja. lite märkligt att att samma temp visades, tycker jag också.
Ja, jag kanske ska ta upp den o låta den torka. Inte alls omöjligt att de kan ha kommit fukt i den :D Den har ju legat i vatten i över 2 år.. :)
Post Reply