Styra rustas gamla strömbrytare

Moderator: Telldus

Post Reply
Olleheja
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra rustas gamla strömbrytare

Post by Olleheja »

Hej! Är ny inom det här med smart hem och telldus.
Köpte mig en telldus v2 lite och några strömbrytare från telldus. Hade sedan innan några stycken code switch brytare från rusta.
Nu skulle jag vilja kontrollera samtliga strömbrytare med fjärrkontrollen jag fick med telldusbrytarna.

Hur får jag fjärren att styra mina gamla rustaströmbrytare?

Är det möjligt att få en knapp på fjärren att styra kökets strömbrytare, en knapp att styra vardagsrummets strömbrytare och en knapp att styra sovrummets strömbrytare?

Tack på förhand
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra rustas gamla strömbrytare

Post by etompau »

Du får lägga upp din fjärrkontrolls tre knappar som enheter och läsa in huskoden för dessa. När du har gjort detta ska du kunna se hur glödlampan tänds och släcks med respektive knapp.
Sedan skapar du händelser som triggas av knapparna. En händelse för till och en för från. Som åtgärd lägger du in de enheter du önskar styra.
Olleheja
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra rustas gamla strömbrytare

Post by Olleheja »

etompau wrote:Du får lägga upp din fjärrkontrolls tre knappar som enheter och läsa in huskoden för dessa. När du har gjort detta ska du kunna se hur glödlampan tänds och släcks med respektive knapp.
Sedan skapar du händelser som triggas av knapparna. En händelse för till och en för från. Som åtgärd lägger du in de enheter du önskar styra.

Dum fråga kanske, men skulle du vilja beskriva hur jag lägger till knapparna som enhet och läser in huskoden?
Och hur får jag in code switch-brytarna i det?
Tack för svar iallafall :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra rustas gamla strömbrytare

Post by etompau »

1. Börja med att lägga till ny enhet, välj 433 MHz-enhet, välj Telldus fjärrkontroll
2. Ange namn för enheten, exempelvis knapp 1 eller kök
3. Följ instruktionen på skärmen och tryck några gånger på on-knappen tills du får klartecken från systemet.
4. Har du gjort rätt ska du kunna se hur lampikonen tänds och släcks när du trycker på fjärrkontrollen
5. Skapa en händelse (Trigga händelser), där du som trigger använder knapp 1 och när den aktiveras (On)
6. Som åtgärd lägger du till de enheter (exempelvis code switch-brytarna) du önskar styra med knappen på fjärrkontrollen.
7. Skapa även en händelse med en trigger för knapp 1 och när off-knappen trycks ner. Som åtgärd har du de enheter du önskar stänga av.
8. Upprepa för processen för de övriga knapparna på fjärrkontrollen.
Olleheja
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra rustas gamla strömbrytare

Post by Olleheja »

GRYMT! Det löste sig. Tack för hjälpen!
Har en till fråga nu, har du svar på den också vore det fantastiskt.
Köpte mig en dimmer. Men varje gång jag startar den så är den på 100%. Jag vill ha den på ungefär 50%.
Kan man ändra så man slipper sänka den varje gång man knäpper på den?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra rustas gamla strömbrytare

Post by etompau »

Vad är det för dimmer? Typ/fabrikat.
När du säger "knäpper på den" exakt hur gör du då?
Olleheja
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra rustas gamla strömbrytare

Post by Olleheja »

Det är en proove-dimmer. Det jag menar med knäppa på är är jag knäpper på lampan genom telefonen eller fjärren.
Men varje gång jag knäpper på den så är den på 100%.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styra rustas gamla strömbrytare

Post by etompau »

Olleheja wrote:Det är en proove-dimmer. Det jag menar med knäppa på är är jag knäpper på lampan genom telefonen eller fjärren.
Men varje gång jag knäpper på den så är den på 100%.
OK, skulle säga att det är så den beter sig.
Om du styr den via fjärrkontrollen enl. tidigare beskrivning så ska du kunna sätta en valfri dimnåvå i händelsen när dimmern aktiveras.
Via appen så har du möjlighet att trycka och hålla nere på-knappen, då dyker en nivåindikator upp där du väljer önskad belysningsnivå.
Post Reply