Trenger enkel intro til autonom styring av Tellstick ZNet

Moderator: Telldus

Post Reply
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Trenger enkel intro til autonom styring av Tellstick ZNet

Post by jorang »

Hallo

Jeg har en hytte hvor jeg til nå har brukt en Unistyr til å ringe hytta varm og frostsikre hytta. Dette er en sms-sentral hvor en sender meldinger og som selv sørger for frostsikring gjennom forhåndsprogrammering. I tillegg har den innbruddsalarm og brannsentral/ varsling via sms
Pga en langvarig feil på en fase i inntaket (strøm) så tok denne enheten nylig kvelden, og jeg søker derfor en erstatning for denne. Trenger ikke å være å være så veldig avansert alarmløsning etc. Det er allikevel ingen utrykningstjeneste i området, så det viktigste er å lage støy og i ettertid vite om innbrudd slik at en kan sikre huset.

Ellers er frostsikringen den viktige biten av løsningen. Slå på varme i utvalgte ovner og varmegulv når temperaturen kommer under x grader, og slå av nå temp passerer over y grader. Dette må skje "av seg selv" også uten forbindelse til internett.
Jeg forstår av beskrivelsen av dette er mulig med siste versjon av Net og av ZNet. Har brukt 1.gen Tellstick Net i mange år. Har 3 stk av disse - en på hytta og to hjemme.

Har nå skaffet meg en ZNet v2 som jeg tenkte å bruke i hytta. Frostsikringen må programmeres/ flashes slik at denne kontinuerlig overvåker temperaturen og slår på/ av varmen etter temperatur.

Hvordan virker egentlig dette? Settes det opp Events i Telldus Live som overføres til min ZNet "automatisk"? Eller er den en spesiell prosedyre for å lagre på enheten etter at regler for hendelser og vilkår er satt opp i Live!?
Eller må man til med LUA-coding for å sette den opp for selvstendig/ nettløs operasjon?

Har lett endel for å finne ut hvordan dette fungerer, men det er ikke enkelt å finne overordnede beskrivelser av prosessen med "programmering" og lagring til enheten. Det meste av informasjonen er svært detaljert.

Ønsker å forstå dette rent logisk før jeg pakker ut og begynner å teste. Hadde derfor satt stor pris på om noen kunne gitt en overordnet "logisk" forklaring på hvor man setter opp Events som skal styre systemet (Telldus Live! eller ikke...) og hvordan man lagrer dette til enheten slik at den kan operere på egen hånd også uten fungerende nettforbindelse...
______________________________
Mvh/ BR JoranG
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Trenger enkel intro til autonom styring av Tellstick ZNe

Post by etompau »

Event og schemastyringen överföres som du skriver automatiskt til din ZNet/Net v2. Du trenger ikke till at programmera i LUA eller göre andra operationer för att at din ZNet/Net v2 ska köre autonomt og uden internetforbindelse. Du setter op dina schema og event på sedvanlige måde.

Exakt hvordan den interne processen ser ud, ja det må du höre med telldus-personalen om.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Trenger enkel intro til autonom styring av Tellstick ZNe

Post by jorang »

@etompau - takk for svar. Jeg fikk også et greit og overordnet svar fra Telldus om dette på PM fra Facebooksiden til Telldus.

Ser ut som løsningen kan brukes, og at dette er en god nok løsning på mine behov. Så da blir det å sette opp en Z-Wave løsning i stedet for 433MHz mot Net som jeg har pr i dag.
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Post Reply