Telldus znet lite v2, fjärrströmbrytare i webbapp

Moderator: Telldus

Post Reply
nauleem
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus znet lite v2, fjärrströmbrytare i webbapp

Post by nauleem »

Hej!

Har precis införskaffat en Znet lite v2 och hade några fjärrströmbrytare som var kopplade till ett skymningsrelä. Nu har jag istället tänkt använda samma fjärrströmbrytare för att starta motorvärmare till bilen. Har fått allt att funka via Telldus mobilapp, men jag är egentligen ute efter en webbaserad lösning som ska visas på en touchskärm till vilken en Windows-pc är ansluten.

Alltså hur bär jag mig åt för att få till ett webbgränssnitt där jag enkelt kan kan via en timerfunktion ställa in tider för motorvärmare som är anslutna via fjärrströmbrytare. tiderna varierar från dag till dag, så den schemaläggning som finns som standard blir lite trubbig. Har kikat på Home Assistant men är osäker på om det är rätt väg att gå. Har visserligen lyckats få upp brytarna i det gränssnittet.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus znet lite v2, fjärrströmbrytare i webbapp

Post by etompau »

Låter som en bra idé, har dock inte sett någon app där du justerar tiden för en schemaläggning.
Om du skulle kunna acceptera fasta tider för start av motorvärmaren, så skulle du kunna lägga upp ett antal fiktiva enheter, så många som du anser vara nödvändigt för de olika starttiderna för motorvärmarna.
Sedan skapar du lika många händelser som triggas på motsvarande tid. Som villkor sätter du sedan att den fiktiva enheten ska vara i till-läge.

Sedan är det bara att lägga upp de fiktiva enheterna i ditt gränssnitt och aktivera den tid du önskar värmaren ska starta på. Enheterna har du döpt till starttiden så du enkelt ser vilken tid du aktiverar.
Med ett pro-abonnemang stängs sedan motorvärmare (och fiktiv enhet) automatiskt av efter önskad tid (fördröjning).
Post Reply