Uppdateringsfrekvens sensorer

Moderator: Telldus

Post Reply
Frage
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Uppdateringsfrekvens sensorer

Post by Frage »

Jag kör Telestick i stugan och har problem med vissa Temp-sensorer. Det kan gå flera dygn innan de uppdateras.
Jag har både Telldus orginal och Claes Olsons termometrar och det är framförallt Telldus som är problemet.
Avståndet mellan Telesticken och sensorerna är bara några meter. Batterierna är nya.
Någon som har samma problem och en lösning?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Uppdateringsfrekvens sensorer

Post by etompau »

Det är tyvärr inget ovanligt problem du beskriver. Sändarna i givarna är enkla och har en mycket svag uteffekt, de är ursprungligen konstruerade för att ex. monteras utanför ett fönster och sedan sända till en inomhusdisplay sittande innanför fönstret.
Med ny teknik har man börjat tänja på grejornas funktion och då uppstår de problem/fenomen du beskriver.

En extern antenn på din Tellstick ger en viss förbättring. Finns billiga att köpa både i Sverige och från Kina.

Sedan har jag fått uppfattningen att signalen lätt kan påverkas av reflektion. Flyttar jag min externa antenn några decimeter så kan mottagningen påverkas negativt.
Även större metallobjekt i närheten av givaren kan påverka negativt.
Har man många givare kan det krävas lite tid att justera in antennplats för Tellstick:en och givarna.

Sedan går det att modifiera sändarna och löda på en extern antennstump (17 cm) och dra ut kabeln utanför givarens låda, ger lite extra skjuts till signalen.

Individuell spridning och funktion i givarnas sändardel ska inte heller uteslutas, vi pratar om prispressade konsumentprodukter och då kan fel uppstå.
Berrabongo
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Uppdateringsfrekvens sensorer

Post by Berrabongo »

Kolla på dessa sensorer! använder dom själv, har betydligt bättre räckvidd.

http://foogadgets.tictail.com/
Post Reply