Styring av golvvarme med shunt motor

Moderator: Telldus

Post Reply
ricspole
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styring av golvvarme med shunt motor

Post by ricspole »

Jeg finner ingen tema på dette så håper det er greit at jeg oppretter. Jeg har vannbåren varme med en hovedshunt ventil som er koblet til en 230V trinnløs motor. Denne regulerer i dag temperaturen på vannet som sirkulerer i golvet. Jeg bruker et tidligere system fra norske Adapt i dag Sensio med Xcomfort markiserelee som regulerer tur-vannstemperaturen, men i dag ønsker jeg å bruke et annet system som f,eks Telldus, men jeg klarer ikke å lese meg frem til om dette vil fungere. Slik fungerer det hos meg i dag i dag :
Jeg har koblet til to temperatursensorer til Sensio kontrolleren. En som måler tur-vannstemperaturen og en som måler utetemperaturen. Kontrolleren beregner ønsket tur-vannstemperaturen utfra hvilken utetemperatur som gjelder til enhver tid. Kontrolleren gjør en IF ønsket tur-vannstemperatur < faktisk tur-vannstemperatur THEN åpne shuntventil i 2 sek og tilsvarende hvis tur-vannstemperaturen > faktisk turvannstemperatur THEN lukke shuntventil i 2 sek. Denne IF setningen går i lopp med et delay på 1 minutt slik at systemet får mulighet til å utligne temperaturen på tur vannet. Jeg har selvfølgelig trimmet systemt slik at jeg vet at tur-vannstemperaturen vil øke med +1 til +2 grader hvis jeg åpner shuntventilen i 2 sekunder. Videre har jeg selvfølgelig testet hvilken turvannstemperatur som gir rett komforttemperatur i boligen. Jeg bruker i utgangspunktet ikke lenger magnetventilene som styrer vann av/på i hver enkelt rom basert på innetemeraturen. Dette må systemet kunne utføre :
Med et script utføre IF THEN setningen med delay. Det må være mulig å sette variabler i scriptet som beregner ønsket tur-vannstemperatur f.eks fra en app slik at jeg kan senke og heve temperaturen i huset med en app. Jeg har funnet ut at markise bryteren til Nexa EJLR-1000 vil fungere med Telldus live. Men vil jeg klare å få dette til å fungere i et script som kjører lokalt i en i tellstick. Jeg ønsker ingen løsning med en PC eller Internett. Setter veldig pris på om noen her med erfaring fra min problemstilling kan gi noen råd og tips og evt hvilken løsning som dere vil rekommandere.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Styring av golvvarme med shunt motor

Post by etompau »

Rent spontant skulle jag vilja säga att en Tellstick ikke är primärt anpassad/lämplig för att virke som en reglercentral till dit gulvvarmesystem.
At bruge en Tellstick för att styre exempelvis nattsänkning af temperaturen er helt OK, men att få til styrning med 2 sekunders interval blir nokk ikke helt nemnt.

Möjlighet finns at programmera egna villkor och events via LUA. Tror dok at dina krav er lidt för omfattande för systemet.
http://developer.telldus.com/blog/2016/ ... -znet-lite

Måske skulle en Arduino eller en Raspberry vara mer passande.
ricspole
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styring av golvvarme med shunt motor

Post by ricspole »

Takk for tipset. Jeg hadde håpet at dette ikke var så avansert. Og det tror jeg helle ikke det er. Når jeg skal kjøre shunt motoren i 2 sek betyr det i prinsippet at jeg må starte et script som kjører følgende på en markisemottaker f.eks Nexa EJLR-1000

For temp-måling = 1 TO uendelig

tur-vann-temp = aktuell_turvannstemperatur()
ute-temp = aktuell_utetemperatur()
temp-index = (variabel satt i en app)

ønsket-turvann-temp = "formel som setter ønsket turvann-temp basert på variablene over"

If ønsket-turvann-temp < gjeldende-turvann-temp Then
-åpne markise
-delay 2sek
-off
Else If ønsket-turvann-temp > gjeldende-turvann-temp Then
-lukke markise
-delay 2sek
-off
End IF

Delay 60sek

Next temp-måling

Kan dette fungere i LUA tro ? Som du sier kan Arduino være en smart plattform for å tilnærme seg problemet på. Men blir for meg nærmest som å starte produktutvikling og veldig tidkrevende. Men et veldig bra tips :-)
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styring av golvvarme med shunt motor

Post by tronde »

Det er ikke det at det er så avansert. Problemet er at det er alt for mye treghet i systemet til Telldus. Noen ganger er det flere ti-talls sekunder, og det er til å bli sprø av når du trykker på knappen, og ingen ting skjer.

Hva med å la reguleringen være lokal, og heller la Telldus styre set-verdiene?
Post Reply