login failar mot local TellStick ZNet Lite v2 v1.0.11

Moderator: Telldus

Post Reply
nikos
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

login failar mot local TellStick ZNet Lite v2 v1.0.11

Post by nikos »

Hej,

Har precis fått hem min nya fina TellStick ZNet Lite v2, som kör v1.0.11. Jag har skapat konto och location på live.telldus.com.

Sen hade jag tänkt kolla på lua- alt. python-skripting funkisen, men jag får problem redan när jag ska logga in via http://<LOKAL_IP>/.
Jag når Telldus´login portal där jag anger mina uppgifter, men när jag sen submittar dem får jag felmeddelandet:
"You tried to log in as <MIN_EMAIL_ADRESS> but this TellStick ZNet is activated to"

Jag har sökt på detta fel i forumet och hittat denna http://forum.telldus.com/viewtopic.php? ... +as#p36500, men den har inte besvarats... :(

Jag har även letat mig blå efter dokumentation till hur man kan använda ZNet Lite v2'an endast lokalt, utan internet access, men utan framgång. Så jag skulle uppskata om någon kan peka ut eventuell sådan dokumentation. Det jag till en början vill lyckas med, är att testa lokala api'et via typ curl och/eller postman.

Tack på förhand!

PS: jag försöker logga in från en Mac, samma fel med både Chrome och Safari browsers.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: login failar mot local TellStick ZNet Lite v2 v1.0.11

Post by etompau »

Inloggningsproblemet, om det inte löser sig, så hör med telldus support.

http://forum.telldus.com/viewtopic.php?t=6304&p=34628
nikos
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: login failar mot local TellStick ZNet Lite v2 v1.0.11

Post by nikos »

Tack, har nu skapat support-ticket.

Tack för länken också, nyttig tråd! Synd bara att jag inte kommer förbi authentiseringssteget, så jag väntar snällt på svar via ticketen.
Torbjörn Sunde
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: login failar mot local TellStick ZNet Lite v2 v1.0.11

Post by Torbjörn Sunde »

Jag förmodar att du fått problemet löst. Jag råkade ut för precis samma sak och hittade inte heller någon hjälp vare sig på Telldus web eller nån annan stans på internet. Så det blev try-and-error och det lyckades :D

I Telldus Live! avinstallerade jag alla enheter och tog därefter bort "location" (TellStick). Efter det loggade jag ut från Telldus Live! och stängde ned webbläsaren för att den skulle tömma eventuella cachade saker.

Sen gjorde jag en reset av TellStick. Det finns ett litet hål bredvid USB-kontakten där man kan stoppa in nål, gem eller liknande för att komma åt reset-knappen. Jag höll den intryckt i ca 10 s. Efter det så startade TellStick om ... men Status-LED:en förblev röd (inte möjligt att kontakta Telldus Live!). Det gick nu att logga in lokalt på TellStick men inte att via Telldus Live! komma åt TellStick

Efter en omstart av TellStick (USB ut/in) så började Status-LED:en blinka grönt (möjligt att kontakta Telldus Live! men enheten är inte aktiverad). Det gick nu att logga in lokalt och att via Telldus Live! åter aktivera TellStick. Ja, sen blev det ju att ansluta alla enheter på nytt och att göra andra konfigureringar via Telldus Live!

Nu skall det bli kul att se vad man kan göra med LUA-scripten 8)

//Torbjörn
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: login failar mot local TellStick ZNet Lite v2 v1.0.11

Post by etompau »

Råkade häromdagen själv ut för detta problem. Lokal inloggning var ej möjligt och ett kryptiskt felmeddelande gavs.
För min del räckte det med en spänningsomstart. Antar att du testade med detta innan du återställde ditt system.
nikos
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: login failar mot local TellStick ZNet Lite v2 v1.0.11

Post by nikos »

Tack för alla svar!

Jag fick hjälp från supporten. Jag tolkade det som att de tog sig in i min Tellstick & satte om något. Fick inga detaljer om vad de gjorde men eftersom allt funkar för min del efter det, så har jag inte funderat alls kring det i efterhand.
Torbjörn Sunde
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: login failar mot local TellStick ZNet Lite v2 v1.0.11

Post by Torbjörn Sunde »

Ja, jag testade med spänningsomstart först men det hjälpte inte så det blev det hårdvarureset och därefter spänningsomstart för att få det att funka.
Men lyckan blev kortvarig, jag fick några timmar med testande av Lua-script innan jag plötsligt var tillbaks på ruta 1 igen. Den här gången hjälpte det inte med vare sig spänningsomstart eller hårdvarureset.
Jag har skrivit en ticket och hoppas på samma framgång som Nikos.
Post Reply