Finns det någon sida som visar Telldus server status?

Moderator: Telldus

Post Reply
skitapa
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Finns det någon sida som visar Telldus server status?

Post by skitapa »

Hej!

Jag har mycket roligt med min Telldus Znet v2 lite.
Men, jag har märkt att det är väldigt olämpligt att använda den som ett larm då sensorerna helt plötsligt slutar fungera och inte längre rapporterar något.

Om det är så att notifikationer går via Telldus server kan en begåvad skurk ddosa dessa servrar samtidigt som denne bryter sig in i ett tänkt objekt.

Jag har givetvis startat om Telldus dosan och router. Det är inget fel på min uppkoppling i övrigt och mina två lampor på telldusen lyser grönt som de ska.
Häromdagen kunde jag heller inte lägga till något i mitt z-nätverk, försökte många gånger och tänkte att det säkert är problem med Telldus servrar, varför man nu skulle göra något så dumt som att köra via en remote server för en lokal uppgift. Nästa dag utan att ändra mitt sätt så fungerade det direkt på första försöket.

Jag misstänker starkt att det är något arbete på era servrar som pågår då jag fortfarande kan styra mina lampor.
Således undrar jag om det finns någon driftsida där man kan se om det är något som pågår.

Min kritik ska inte uppfattas som negativ utan är tänkt att vara konstruktiv. Med lite justeringar och arbete kan produkten bli superbra.
Berrabongo
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns det någon sida som visar Telldus server status?

Post by Berrabongo »

Kolla sidan telldus.com så finns det en status indikering.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Finns det någon sida som visar Telldus server status?

Post by etompau »

Har mycket svårt att se hur en potentiell inbrottstjuv skulle iscensätta en ddos-attack mot hosting-företaget där Telldus har sina servar innan inbrottsförsöket påbörjas.
Skydd mot överbelastningsattacker etc lär skötas av just hostingföretaget och jag utgår från att de har vad som behövs för att skydda sina kunders system.

Att bygga ett larm baserat på ex Z-wave-prylar kan säkert fungera bra, men där är en del svaga punkter, batteribackup av grejorna lär behövas för att få full säkerhet.
Om du har ett vägguttag utomhus är den en smal sak att mörklägga helas huset genom att trigga jordfelsbrytaren. Utan backup på strömmatning dör hela systemet, inkl extern indikering via push/SMS.

Har svårt att kommenterar dit problem med "sensorerna helt plötsligt slutar fungera". Vet ej vilka typer av sensorer du avser och hur du har gjort ev. felsökning.
skitapa
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns det någon sida som visar Telldus server status?

Post by skitapa »

Hej igen!

Tog och felsökte. Det var mitt fel. Jag bytte namn på mina sensorer så att de inte innehöll å,ä samt ö och när jag gjorde det så förlorade de sina associationer och sina settings. Lite drygt att återställa allt igen, inte alla sensorer gick att väcka via nodes för att de skulle läsa in sina inställningar som jag satt i kontrollern. Men dagen efter så gjordes det automatiskt och de sista sensorerna hoppade igång.

Har inte sett statusgrejen. Tackar så mycket :-)
Post Reply