Mer informantion om telldus live (pro) önskas

Moderator: Telldus

Post Reply
greger42
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Mer informantion om telldus live (pro) önskas

Post by greger42 »

Hej,

Jag funderar på att köpa en tellstick znet och byta ut min veraedge som jag har idag, framförallt för att jag tror att jag då får till en ENKEL loggning av temperaturer, något jag saknar i veras lösning men är lite osäker på vad som egentligen "ingår" i telldus live som jag hade tänkt använda (till att börja med iaf). Några frågor (svara gärna om det ingår i gratis varianten eller om "pro" krävs).

* Via demosidan så såg jag att sensordata bara lagras i 7 dagar om man inte har "pro"? Men hur mycket historik/data lagras egentligen om man köper till "pro"? Jag har ett antal temperatursensorer och jag vill gärna ha några års historik (det räcker iof med typ 4 avläsningar per dygn). Kan detta lösas?

* Vad jag kan se på demosidan finns det ingen möjlighet att få en "samlad" graf för flera sensorer? Stämmer det och/eller är det något som planeras att lösas? Hade verkligen varit praktiskt när man ex. styr värme eller vill jämföra temperaturer (ute och inne t.ex.).

* Export av data fungerar inte på demosidan, men jag vill bara säkerställa att det fungerar om jag skaffar en tellstick? Då kan jag ju ex. skapa "samlade grafer" själv, även om det är lite krångligt...

* Tror jag såg på någon sida att det ev. skulle gå att "livelogga" till ett google spreadsheet, men hittar inte igen info/sidan där jag såg det. Det vore ju såklart trevligt och skulle lösa mycket för mig. Stämmer det eller drömde jag?

* Min tellstick znet kommer att sitta bakom en brandvägg, går det att administerara den fullt ut från telldus live gränssnittet eller är det något man bör tänka på?

* Går det att köra mina zwave devices "parallet" i både min veraedge och tellstick framöver? Tror inte jag har behovet, men undrar ändå om det går och om det isf är något som är stabilt eller om man isf "ber om problem".
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Mer informantion om telldus live (pro) önskas

Post by etompau »

1. Har ej sett någon tidsbegränsning när det gäller sensorloggning och Pro-abonemang. Utgår från att data lagras så länge dina prylar skickar in data.
För exakt besked, hör med Telldus http://support.telldus.com/?lang=sv-SE
2. Feature request
3. Export, se beskrivning om detta: http://support.telldus.com/?lang=en_us&lang=en_us
4. Japp, det fanns tidigare en funktion, en "applet" hos IFTTT som loggade till google docs. Verkar som den nu är borttagen. Det finns en funktion som loggar max/min-värde i Google drive
Sensorloggning kan också ske via exempelvis en Raspberry Pi, som regelbundet hämtar värde, lagra data lokalt och presenteras värdena i grafform.
5. Ska fungera.
6. Vet ej.
greger42
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mer informantion om telldus live (pro) önskas

Post by greger42 »

Klipper in ett svar jag fick:


* Via demosidan så såg jag att sensordata bara lagras i 7 dagar om man inte har "pro"? Men hur mycket historik/data lagras egentligen om man köper till "pro"? Jag har ett antal temperatursensorer och jag vill gärna ha några års historik (det räcker iof med typ 4 avläsningar per dygn). Kan detta lösas?
- Har man Pro så lagras historiken var 5:e minut och från den dagen man slår igång loggning. Dock tunnas historiken ut efterhand så att säga. Så ett år tillbaka är kanske ett värde om dagen sparat osv.

* Vad jag kan se på demosidan finns det ingen möjlighet att få en "samlad" graf för flera sensorer? Stämmer det och/eller är det något som planeras att lösas? Hade verkligen varit praktiskt när man ex. styr värme eller vill jämföra temperaturer (ute och inne t.ex.).
- Nej, varje graf är individuell. Jag ska dock framföra ditt förslag till våra utvecklare

* Export av data fungerar inte på demosidan, men jag vill bara säkerställa att det fungerar om jag skaffar en tellstick? Då kan jag ju ex. skapa "samlade grafer" själv, även om det är lite krångligt...
- Det går alldeles utmärkt att exportera.
Här finns lite tips:
http://developer.telldus.com/blog/2015/ ... ata_export

* Tror jag såg på någon sida att det ev. skulle gå att "livelogga" till ett google spreadsheet, men hittar inte igen info/sidan där jag såg det. Det vore ju såklart trevligt och skulle lösa mycket för mig. Stämmer det eller drömde jag?
- Yes, det går bra att göra detta med IFTTT.

* Min tellstick znet kommer att sitta bakom en brandvägg, går det att administerara den fullt ut från telldus live gränssnittet eller är det något man bör tänka på?
- Det brukar inte vara några problem. Går det att ansluta/aktivera den så är det bara att köra på.

* Går det att köra mina zwave devices "parallet" i både min veraedge och tellstick framöver? Tror inte jag har behovet, men undrar ändå om det går och om det isf är något som är stabilt eller om man isf "ber om problem".
- Nej, en Z-Waveenhet kan bara vara inkluderad till en gateway åt gången.
greger42
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mer informantion om telldus live (pro) önskas

Post by greger42 »

Tack för bra svar ovan, det börjar klarna!

Jag är dock lite osäker på IFTTT funktionaliteten, för jag hittar precis som det skrivs ovan bara en "applet" för att logga extrema temperaturer, men kan man inte välja att _logga allt_ till ett spreadsheet? Eller är man begränsad av de publicerade apparna?
Har inte läst på alls om IFTTT ännu, därav denna kanske dumma fråga...
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Mer informantion om telldus live (pro) önskas

Post by arneolav »

greger42 wrote:Hej,

* Vad jag kan se på demosidan finns det ingen möjlighet att få en "samlad" graf för flera sensorer? Stämmer det och/eller är det något som planeras att lösas? Hade verkligen varit praktiskt när man ex. styr värme eller vill jämföra temperaturer (ute och inne t.ex.).
Her finnes et gratis program, Sensorchart, for grafisk visning av sensorverdier, flere (alle) på samme tid.:
http://old.telldus.com/forum/viewtopic. ... =30#p35960
Post Reply