Vill köra en sekvens

Moderator: Telldus

Post Reply
fcarlsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vill köra en sekvens

Post by fcarlsson »

Försöker mig på att skapa en sekvens som jag vill köra men vet inte ens var jag ska starta.

Det jag vill uppnå är att när jag kommer hem ska en lampa tändas i fem minuter om det är mörkt för att sedan släckas.

Det jag har att spela med är Telldus Live Pro, Tellstick ZNet och IFTTT. För att kontrollera mörkret räcker solens upp- och nedgång, det behöver inte kopplas in någon sensor.

Att få IFTTT att tända lampan när jag kommer hem löser jag men däremot att det ska vara en kontroll om solen är nere och att lampan ska släckas har jag ingen idé om. Kan jag få några tips?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Vill köra en sekvens

Post by etompau »

Du får lägga upp en fiktiv enhet, alltså en enhet som inte styr någon fysisk mottagare. Denna enhet låter du sedan IFTTT styra/aktivera på önskat sätt.
Skapa därefter en händelse där du har som trigger den fiktiva enheten, ange önskat villkor (solen är nere). Som åtgärd sätter du lampan du vill tända. En ytterligare åtgärd på samma händelse med tidsfördröjning släcker din lampa.
fcarlsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill köra en sekvens

Post by fcarlsson »

Tackar!

Gick utmärkt att lägga in och det känns logiskt.

Nu ska jag bara vänta till jag får ett tillfälle att prova.
fcarlsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill köra en sekvens

Post by fcarlsson »

Tack!

Fungerar utmärkt.
HKS
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vill köra en sekvens

Post by HKS »

Hej
Lånar tråden, jag har fått igång IFTTT och kan tända en lampa etc. Men hur gör jag om min sambo telefon också ska kunna göra samma sak?
Installerade IFTTT appen på hennes telefon men kan inte hitta, koppla den till telldus funktionerna.
Går det har flera telefoner att styra samma telldus live?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Vill köra en sekvens

Post by etompau »

HKS wrote: Sun Jan 21, 2018 2:26 pm Hej
Lånar tråden, jag har fått igång IFTTT och kan tända en lampa etc. Men hur gör jag om min sambo telefon också ska kunna göra samma sak?
Installerade IFTTT appen på hennes telefon men kan inte hitta, koppla den till telldus funktionerna.
Går det har flera telefoner att styra samma telldus live?
Har du lagt upp ett eget konto hos IFTTT för din sambo?
Antar att varje telefon som ska styra Telldus via IFTTT får ha ett eget konto hos IFTTT med tillhörande programmering.
Post Reply