Skapa "god natt"

Moderator: Telldus

Post Reply
insideout
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Skapa "god natt"

Post by insideout »

Hej allesammans,

Ny användare med Tellstick ZNet Lite V2 och jag har hunnit installera 6 st brytare på olika ljuskällor i huset samt 3 st inhomhustemperaturgivare samt 1 utomhustemperatur.

Nu till frågan:
Jag har trelampor, dels en i sovrummet och två i rummet intill. Dessa är schemalagda att tändas vid solnedgång och att släckas 21:30. Om man mot förmodan skulle må dåligt eller av annan anledning vilja sova tidigare så kan man naturligtvis släcka dem via "enheter" i Telldus LIVE - men skulle man inte kunna skapa en "händelse" som exempelvis skulle kunna heta "god natt" som med bara ett tryck/svep skulle kunna släcka alla tre direkt?

Är det jag som inte hittar rätt, funkar det inte eller tänker jag för mycket utanför boxen?

Tack på förhand!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Skapa "god natt"

Post by etompau »

Lägg upp en enhet, kallade den ex. "god natt". Använd den sedan som en trigger i en händelse, och som åtgärd stoppar du in de enheter du önskar släcka.
Eller så lär du upp de enheter du vill styra med huskoden från "god natt-enheten".
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skapa "god natt"

Post by Paxman »

Som fullständig nybörjare (fick min Telldus Znet igår!) kan jag komma med ett tips som jag snubblade på igår. :D

Jag tyckte att det var lite omständligt att behöva tända/släcka varje enskild enhet i det jag kallar "Allmänbelysning" som består av ett antal av/på-brytare på olika platser. När jag skulle lägga till en enhet såg jag att det finns ett val benämnt "Grupp". (För mig känns det inte så logiskt att detta val ligger under "Lägg till enhet", men där ligger den.) Klickar man på den så får man upp en lista med alla de enheter man registrerat och kan då samla ihop dem under ett enhetsnamn. Denna grupp hamnar då i listan över enheter och man kan styra alla enheter i gruppen med ett knapptryck.

Denna upptäckt förklarade också varför man kan välja att dölja enheter i listan. Det är ju inte så jättemånga enheter som man använder helt enskilt, så när man byggt upp sina grupper kan alla enheter som ingår i dessa gömmas så listan blir mer överskådlig.

I ditt fall insideout skapar du en grupp och döper den "God natt". I listan väljer du sen de tre lampor du nämner så kommer du enkelt kunna styra alla tre lampor med ett knapptryck.
kenjon
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskoga, SE

Re: Skapa "god natt"

Post by kenjon »

Och att trigga gruppen med t ex flic :-)
https://flic.io
erikjoens
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skapa "god natt"

Post by erikjoens »

Själv nyttjar jag en dörrklockeknapp från Nexa, har en liggandes vid sängbordet för att aktivera "nattläge" som i sin tur bland annat stänger ner alla lampor i en viss grupp.

--> https://www.prisjakt.nu/search.php?s=ne ... #t-product
Post Reply