Schemaläggning funkar inte.Tips?

Moderator: Telldus

Post Reply
fstopp1
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Schemaläggning funkar inte.Tips?

Post by fstopp1 »

Hej
Har en tellstick znet lite ver1

Mina schemaläggningar funkar inte längre. Jag har testat att ta bort alla. Lägga nya. Grupper, ej grupper. Tidszonen verkar stämma. Tända manuellt funkar bra. Men inte schema. Ser ej heller i historiken att schema triggas.
Vad ska jag göra. Hjälp! Lagom att det ska strula när man ska dra på semester.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Schemaläggning funkar inte.Tips?

Post by etompau »

Har inget direkt svar varför det inte funkar. Utgår från att det tidigare har funkat ua. När slutade det att fungera? Något speciellt som då skedde?
Men som en snabb work-around, testa med att skapa händelser som triggas på önskade tider, kanske funkar det som tänkt, och du kan få styrningen till att fungera inför semestern :D
fstopp1
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Schemaläggning funkar inte.Tips?

Post by fstopp1 »

Hej Det funkade tills i veckan, men efter ett strömavbrott verkar inte tiden stämma. Ser nu att vissa scheman har gått på 2 timmar senare än de borde. Så troligen är klockan fel i Tellsticken. Vad gör man för att ställa rätt den?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Schemaläggning funkar inte.Tips?

Post by etompau »

Den ställer själv tiden, som den hämtar från tidsservrar på nätet.
fstopp1
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Schemaläggning funkar inte.Tips?

Post by fstopp1 »

OK, vad konstigt att det inte,gör det på min då.
Jag skriver till supporten och se vad de svara
fstopp1
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Schemaläggning funkar inte.Tips?

Post by fstopp1 »

Efter att gjort en reset på både modem, router även dragit ut sladden ur Tellsticken, verkar det funka igen. :D
Så nu kan man åka på sem utan fundera på det mer 8)
Hep61
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Schemaläggning funkar inte.Tips?

Post by Hep61 »

Hej!
Jag har Tellstick net. Jag har rätt tidszon inställd och det har fungerat klockrent i 19 månader. Igår slutade schemaläggning fungera?
Har testat att göra router och tellstick strömlöst för omstart men verkar inte hjälpa? Manuellt kan man styra alla uttag med mera. Vad göra?
Sacke
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Schemaläggning funkar inte.Tips?

Post by Sacke »

Hej!

Samma problem med tellstick net här med. Manuellt funkar det, men inget med schemaläggning. Har testat lite omstarter utan resultat.
Såg på telldus.se att driftstatusens indikering är röd så jag vet inte om det är ett generellt problem. Hade ju varit bra med lite info från telldus i så fall...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Schemaläggning funkar inte.Tips?

Post by etompau »

Sacke wrote:Hej!

Samma problem med tellstick net här med. Manuellt funkar det, men inget med schemaläggning. Har testat lite omstarter utan resultat.
Såg på telldus.se att driftstatusens indikering är röd så jag vet inte om det är ett generellt problem. Hade ju varit bra med lite info från telldus i så fall...
Där var någon störning igår (19/7) kväll, runt 22-tiden. Schemaläggaren körde inte, men Net:en var online och det gick att styra från app.
Idag har det fungerat utan problem.
Det finns några rader om detta på Telldus twitter-konto.
Billyse
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Schemaläggning funkar inte.Tips?

Post by Billyse »

Hej,

Jag fick samma problem som fler av er andra. Det hjälpte med att gå in på hantera platser, ändra tidzon från automatisk till Europa/Stockholm.
Post Reply