LUA Zipato Keypad sound notification

Moderator: Telldus

Post Reply
erikjoens
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

LUA Zipato Keypad sound notification

Post by erikjoens »

Har lekt runt lite med en Zipato keypad till min Znet Lite v2 och fått det till att fungera som en larma av/på funktion, i kombination med ett gäng "händelser" så fungerar det i princip som ett vanligt hemlarm.

För att nyttja zipatos keypad har jag använt https://github.com/telldus/tellstick-lu ... o/Rfid.lua då Telldus inte stödjer keypad:en officielt. Själva av och på larmningen fungerar klockrent, både med tagg och kod.

För att göra det hela lite mer användbart har jag gjort själva aktiveringen som en fördröjd händelse i telldus live. Men till detta skulle jag vilja ha ljudnotifikationer när man larma på. Dvs en nedräkning på X antal sekunder. Har lusläst manualen för zipato och försökt förstå mig på hur ljudnotifikationen fungerar. Min uppfattning är att nånting i tellsticken gör att det inte fungerar korrekt, utan att ljudnotifikationerna skickas först nästa gång keypaden vaknar upp, då enheter hinner gå i vila innan LUA scriptet skickat meddelandet om att ljudet ska aktiveras. Vilket gör att följande scenario blir felaktigt:
1. Larma på, Away (Förväntning: pip x antal sekunder skickas)
2. Larma av, Home (Först nu triggas pipet)

Jag misstänker att detta beror på att "WAKE_UP_NO_MORE_NOTIFICATION" kommandot skickas för tidigt, dvs innan min enhet hinner skicka "zipatoDevice:zwaveNode():sendMsg(0x20, 0x01, list.new(0xFF))" (som betyder börja pipa). Någon som har bättre koll på detta och kan bekräfta eller har input vad som kan tänkas bli fel?
KrilleH
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LUA Zipato Keypad sound notification

Post by KrilleH »

Vad trevligt och höra att någon annan kör med Zipato Keypad också.
Jag har också försökt att få ljudsignal och fungera när man larmar på i Keypad utan och lyckats tyvärr.
Jag skickar en notifiering till mobilen när larmet aktiveras och efter 1 minut så skickar jag en ny notifiering som säger att larmet är på.

Har du kommit längre med problemet "erikjoens"?

Jag har ett annat problem också med Keypad:en och det är att den tappar kontakten ibland och det enda sättet att få liv i den igen är och lossa den från bottenplattan och trycka på tamperswitchen 1 sekund och låta den återkoppla igen.
Då fungerar den cirka en vecka eller två igen.
-----------------------------------------------
Telldus TellStick ZNet Lite v2
erikjoens
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LUA Zipato Keypad sound notification

Post by erikjoens »

Hej @KrilleH

Tyvärr ingen framgång, har avaktiverat ljudnotifikationen så länge då den var väldigt ologisk i sitt nuvarande utförande :)

Har också liknande uppsättning med notifikation som du, nyttjar pushover applikationen då jag tycker den ger bättre stöd för olika sorters notifikationer än Telldus egna app. Kräver dock att man får skriva ihop lite enklare kod själv. Men med pushover kan man sätta olika prioriteringar, mottagargrupper etc på meddelanden.

Jag har också märkt att keypaden ibland "hänger" sig, den står och blinkar precis som att den har tappat kontakten och som du säger enda sättet att nollställa den är att plocka av bottenplattan. Jag tycker också att räckvidden är katastrof jämfört med andra z-wave enheter. Jag har ca 4-5 meter, fri sikt mellan keypaden och min telldus znet v2, men det händer att signalen inte går fram. Mina andra enheter, både z-wave och 433mhz har inga problem att nå fram betydligt längre.

Får hålla tummarna att telldus jobbar vidare med stödet för zipatos keypad helt enkelt :)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: LUA Zipato Keypad sound notification

Post by micke.prag »

erikjoens wrote:Jag misstänker att detta beror på att "WAKE_UP_NO_MORE_NOTIFICATION" kommandot skickas för tidigt, dvs innan min enhet hinner skicka "zipatoDevice:zwaveNode():sendMsg(0x20, 0x01, list.new(0xFF))" (som betyder börja pipa). Någon som har bättre koll på detta och kan bekräfta eller har input vad som kan tänkas bli fel?
Det är helt korrekt. Luas notifieringar körs i egna trådar och i de flesta fall hinner TellStick skicka ett WAKE_UP_NO_MORE_NOTIFICATION svar innan ditt skript har körts. Tyvärr har jag ingen workaround i dagsläget.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
erikjoens
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LUA Zipato Keypad sound notification

Post by erikjoens »

Tack för svar Micke, nej det känns som att jag får klara mig utan ljudnotifikation tills vidare. "Riktigt" stöd för zipatos keypad kanske kan komma att lösa problemet i framtiden om ni har för avsikt att lägga in detta(?)

Har i dagsläget en Nexa dörrklocka som plingar för att markera att "larmet" aktiverats/inaktiverats. Har även lagt in så att den plingar när man öppnar ytterdörren och larmet är aktiverat, larmar man inte av inom 30s så tjuter sirenen. Men det hade ju så klart varit bra med "nedräknings"ljudet från keypaden när man larmar på.
Lennarte
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LUA Zipato Keypad sound notification

Post by Lennarte »

Hej !
Jag håller också på med att få keypaden att fungera.Vilka värden har du ändrat i scriptet och hur har du fått det
att fungera.För mig räcker det att jag kan på och av aktivera både med tag o kod
erikjoens
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LUA Zipato Keypad sound notification

Post by erikjoens »

Lennarte wrote:Hej !
Jag håller också på med att få keypaden att fungera.Vilka värden har du ändrat i scriptet och hur har du fått det
att fungera.För mig räcker det att jag kan på och av aktivera både med tag o kod
Hej Lennarte

Jag utgick från https://github.com/telldus/tellstick-lu ... o/Rfid.lua där du behöver modifiera rad 5, 11 och 13.

På rad 5 skriver du in namnet på den enhet som är keypaden. Rad 11 och 13 är exempel på hur du lägger in kod och tag.

För att ta reda på koden till en tag måste du först "larma" av eller på, i lua consolen kommer du sedan se vilken kod tagen har om du låter scriptet stå igång under tiden. Exempel på tag:

Code: Select all

tags[1] = {device="Lamp", code={143, 188, 119, 84, 42, 0, 1, 4, 0, 0}};
För att ställa in en kod är det dom 4 första platserna i code, där 49 = 1 och 50 = 2, 51 = 2, 52 = 3, resterna platser ska vara 0.

Code: Select all

tags[2] = {device="Lamp", code={49, 50, 51, 52, 0, 0, 0, 0, 0, 0}};
Vill du ha mer än en tagg och kod är det bara att fylla på arrayn tags[xxx]. Tänk på att keypaden behöver vakna en gång för att ta emot de nya taggarna/koderna, vilket den gör om du testar "larma" av/på en gång.

Keypaden fungerar sen som en vanlig enhet som är antingen på eller av, för att använda den som "larm" har jag lagt in olika händelser, ex. dörrsensor öppnas -> om keypad är on -> sätt på siren.
Bomben
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LUA Zipato Keypad sound notification

Post by Bomben »

Jag hadde tänkt att införskaffa mig denna keypad.
Men jag förstår inte riktigt det här med scripten ni postar. Vart klistrar jag in det? I telldus live. För en som inte riktigt flrstår vad ni pratar om, är det då möjligt att få en sån keypad att fungera?
erikjoens
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LUA Zipato Keypad sound notification

Post by erikjoens »

Bomben wrote:Jag hadde tänkt att införskaffa mig denna keypad.
Men jag förstår inte riktigt det här med scripten ni postar. Vart klistrar jag in det? I telldus live. För en som inte riktigt flrstår vad ni pratar om, är det då möjligt att få en sån keypad att fungera?
Hej Bomben

Zipatos keypad har inte officiellt stöd i Tellstick Znet Lite v2, däremot är det en helt vanlig z-wave enhet. Detta gör att du kan lägga till den bland dina enheter men för att konfigurera och skicka kommandon fram och tillbaka måste du göra detta via LUA script. Jag föreslår att du först tittar på LUA och hur det fungerar innan du lägger pengar på en keypad.

LUA script laddas in manuellt via det lokala gränssnittet på din Tellstick, http://lokalt-ip-till-din-tellstick/lua du kan endast komma åt den på ditt lokala nätverk.
Lennarte
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LUA Zipato Keypad sound notification

Post by Lennarte »

Hej erikjoens !
Tack för hjälpen, nu har jag fått igång keypaden.Jag ser i lua consolen att när jag tar taggen så får jag in
Away, tag 1 resp Home, tag 1 och i telldus device loggen meddelande RFID, men den triggar inte enheten i telldus.Några idéer.

Lennart
erikjoens
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LUA Zipato Keypad sound notification

Post by erikjoens »

Lennarte wrote:Hej erikjoens !
Tack för hjälpen, nu har jag fått igång keypaden.Jag ser i lua consolen att när jag tar taggen så får jag in
Away, tag 1 resp Home, tag 1 och i telldus device loggen meddelande RFID, men den triggar inte enheten i telldus.Några idéer.

Lennart
Hej Lennarte

Kan det vara så att du inte satt "rätt" device under respektive tagg/kod?

Code: Select all

tags[1] = {device="Lamp", code={143, 188, 119, 84, 42, 0, 1, 4, 0, 0}};
I denna exempel taggen är det device Lamp som kommer att slås av/på. Så istället för Lamp byt ut till din device du vill stänga av/på.

---

För övrigt har jag satt upp en "virtuell" device, som egentligen bara är en vanlig switch device som inte är kopplad till någon riktig enhet. Jag använder sedan den virtuella devicen som condition i ett gäng händelser. Ex:
När dörrsensor öppnar -> Om larm (virtuell device) är på -> skicka notis till mobiltelefon & slå på siren

För att göra det hela ännu mer invecklat men kanske mer användbart har jag lagt till ytterligare en device, först triggar keypaden den virtuella devicen "Larm" som sätts till PÅ.
När "Larm" sätts till på så har jag en fördröj aktivering av "Larmstatus", som är en annan virtuell device, och det är denna som sedan används som condition till att lösa ut larmet.

På så vis kan man sätta en fördröjning av aktiveringen, precis som på ett vanligt hemlarm. När man slår av keypaden så slår jag av både "Larm" och "Larmstatus".
ryvaenge
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LUA Zipato Keypad sound notification

Post by ryvaenge »

Hei, sliter litt med dette lua scriptet uten noen kunnskap, får feilmelding når det står [] rundt tags, kunne ikke fått sett en kopi av en av deres lua script, please?
:D
ryvaenge@gmail.com
Post Reply