Förbrukning av datatrafik?

Moderator: Telldus

Post Reply
DavAke
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Förbrukning av datatrafik?

Post by DavAke »

Svärfar har köpt ett startpaket och kopplat in i deras stuga tillsammans med en internetuppkoppling via ett kontantkort. Nu säger han att trots att han fyllt på kontantkortet fungerar det bara i en månad. Jag misstänker att han har ett kort som man fyller på surf sedan räcker det i typ 30 dagar sen är det över oavsett om det finns datatrafik kvar eller inte. Men för att vara säker tänkte jag kolla med er, ungefär hur mycket datatrafik förbrukar ett telldus startkit? Någon som har en gissning?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Förbrukning av datatrafik?

Post by etompau »

Du är inte den förste som ställer denna fråga. Det finns några trådar om detta i forumet.
Jag har inte sett några exakta värde, men rent spontant skulle jag säga att signaleringen mellan er Tellstick Net och servrarna kan anses som försumbart, kanske maximalt 5 MB/månad.
Inget som ska få ett abonnemang att gå i taket.
Har kört en Net under lång tid på ett Telia mobilt bredband (ej kontantkort) och även om datahastigheten blev stryp pga av surfmängden överskreds, så fungerade signaleringen till Tellstick Net.

Vad säger villkoren i ert abonnemang om max datatrafik/påfyllnadskrav etc?
Finns det en datamängdsräknare routern som du kan avläsa?
dennissunlight
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Förbrukning av datatrafik?

Post by dennissunlight »

Jag använder Telia kontantkort i min telefon och där dras pengar från kortet så fort som "Mobildata" är i bockad. Även när den inte används.
För internetanslutning räcker det med att internetdelning är vald.
Post Reply