Ny ZNET Lite v2 och gammal Net ihop

Moderator: Telldus

Post Reply
Blapinne
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny ZNET Lite v2 och gammal Net ihop

Post by Blapinne »

Hej!

Har sen ett par år en Tellstick Net och fick igår min ZNET Lite v2.
Min fråga är nu, kan man enkelt plocka över brytare mm från den gamla Net?
Eller måste man ta bort dem från Net och ominstallera dem i ZNET v2?(somjag tror jag måste)
Måste man i så fall avkoda varje brytare och hur gör man det?

Troligen kan jag säkert hitta info om jag söker länge, men provar med att nån av er har full koll på ovan och jag kan få snabbare hjälp för jag vill igång :D

Är ny i Zwave världen så vet inte riktigt var jag ska börja, om ni har tips på nån bra sida där man se möjligheter vore jag väldigt tacksam att få ta del av dem.

Tack
Blapinne
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Ny ZNET Lite v2 och gammal Net ihop

Post by etompau »

Frågan har varit upp vid ett flertal gånger. Du kan köra dina olika Net parallellt, och låta exempelvis sensorvärde i den ena Net styra funktioner i den andra.
Jag tolkar din fråga som att du ska ersätta bef. Net med en ny ZNet, och då vill föra över existerande 433 MHz-mottagare.
Då är det bara att skapa nya mottagare i ZNet, och sedan ange samma hus- och enhetskod som du tidigare har använt i din Net. På så vis kommer din ZNet att skicka samma data som
tidigare och befintliga mottagare behöver inte omprogrammeras.

Händelser och schema får du skapa på nytt.

Har du Facebook kan du titta på gruppen Svenska hemautomationsgruppen, där kan du se exempel på hur man kan använda bla Z-wave.
Blapinne
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny ZNET Lite v2 och gammal Net ihop

Post by Blapinne »

Tack så himla mycket, det underlättade mycket känner jag:-) Såklart går skallen igång och mer frågor kommer.
Men om jag har kvar den gamla Net och omplacerar den för bättre räckvidd i huset, kommer det funka också?
Kolla på FB också. Läste lite på Kjell & Co, de hade an bra basis info så nu har jag lite mera koll.

Kommer nästa fundering, nån som vet om det finns en lamppropp som kan styra med 433 eller Zwave?

Med vänlig hälsning,
Blapinne
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Ny ZNET Lite v2 och gammal Net ihop

Post by etompau »

Ja det går att ha flera Net på ditt konto. De kommer att sorteras in under olika platser på ditt konto.
Du bör dock inte styra samma mottagare från två olika Net då det finns en risk för att utsändningarna krockar i etern.

Conrad har sitt RSL-system som ska funka till Tellstick och där finns en styrbar lampsockel (433 MHz).
https://www.conrad.se/Tr%e5dl%f6s-lamps ... 00_2806092
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny ZNET Lite v2 och gammal Net ihop

Post by arneolav »

etompau wrote:Frågan har varit upp vid ett flertal gånger. Du kan köra dina olika Net parallellt, och låta exempelvis sensorvärde i den ena Net styra funktioner i den andra.
Jeg har lenge hatt problem med trigger på min "hjemme" .net og styrt funksjon på en annen, "hytta".
Det fungerer ikke i min kombinasjon:

Telldus support:
Just denna kombination som du kör (beta + data från olika TellStick i samma event) har vi inte varit med om innan så vi har inte märkt att det varit fel.
Detta kommer rätta till sig när vi släpper sensorhistorik i skarpt läge.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Ny ZNET Lite v2 och gammal Net ihop

Post by etompau »

OK, måske er der en kombinasjon af event etc som ikke fuldt ut virker. "Basic" eventstyring mellan Net og ZNet syns jag virker godt.
Blapinne
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny ZNET Lite v2 och gammal Net ihop

Post by Blapinne »

Tack igen....får ta bort den Net och lägga in händelser och scheman igen för ZNET. Sen börja om med Net för de enheter som jag vill ha nära den antar jag. Tar man bort den både konkret med att koppla ur den samt avregistrera den som en enhet? Och sen börja om som en ny enhet på ny plats fast i samma hus?
Mycket frågor blir det......
Med vänlig hälsning, Blapinne :)
Blapinne
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny ZNET Lite v2 och gammal Net ihop

Post by Blapinne »

Morrn, tror jag gjort bort mig då jag trodde alla enheter skulle finnas kvar om jag döpte ZNET till samma som min gamla Net, tog bort Net och avinstallerar den, tänkte låta min dotter få den, och trodde allt skulle vara kvar då, men men.... :(
Får börja om från början antar jag...för hittar ingen återställningsknapp eller dylikt.
När jag dock skulle börja lägga in brytarna igen så når inte ZNET fram till sändarna som Net gjorde och det rör sig om 4 m från sändare till mottagare? Dock har jag en starkare antenn än original på Net. Känns inte riktigt ok ändå....tycker jag.
Kan det vara fel på sändaren? Har läst att enhel del haft problem med ZNET v2.
Blapinne
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny ZNET Lite v2 och gammal Net ihop

Post by arneolav »

arneolav wrote:
etompau wrote:Frågan har varit upp vid ett flertal gånger. Du kan köra dina olika Net parallellt, och låta exempelvis sensorvärde i den ena Net styra funktioner i den andra.
Jeg har lenge hatt problem med trigger på min "hjemme" .net og styrt funksjon på en annen, "hytta".
Det fungerer ikke i min kombinasjon:

Telldus support:
Just denna kombination som du kör (beta + data från olika TellStick i samma event) har vi inte varit med om innan så vi har inte märkt att det varit fel.
Detta kommer rätta till sig när vi släpper sensorhistorik i skarpt läge.
Har testet med Trigger på .Net og Event på z-net, det fungerer ok. Begge er tilkoblet samme ruter.

Det som ikke fungerer er Trigger på .Net hjemme og Event på .Net hytta. De er på forskjellig ruter.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Ny ZNET Lite v2 och gammal Net ihop

Post by etompau »

Blapinne wrote:Morrn, tror jag gjort bort mig då jag trodde alla enheter skulle finnas kvar om jag döpte ZNET till samma som min gamla Net, tog bort Net och avinstallerar den, tänkte låta min dotter få den, och trodde allt skulle vara kvar då, men men.... :(
Får börja om från början antar jag...för hittar ingen återställningsknapp eller dylikt.
När jag dock skulle börja lägga in brytarna igen så når inte ZNET fram till sändarna som Net gjorde och det rör sig om 4 m från sändare till mottagare? Dock har jag en starkare antenn än original på Net. Känns inte riktigt ok ändå....tycker jag.
Kan det vara fel på sändaren? Har läst att enhel del haft problem med ZNET v2.
Blapinne
För andra användare som står i samma begrepp att migrerar från Net till Znet, så är det viktigt att först lägga till sin nya ZNet utan att plocka bort befintlig plats och Net. När båda enheterna är tillgängliga i Live, så är det en enkel match att kopiera över de existerande huskoderna till de nyupplagda enheterna i ZNet.
När programmeringen är klar, kan platsen med Net tas bort.

Beträffande räckviddsproblem på 433, så hör med direkt Telldus:
http://support.telldus.com/
Post Reply