Telldus TellStick Net vs. Telldus TellStick ZNet Lite V2?

Moderator: Telldus

Post Reply
QWee
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus TellStick Net vs. Telldus TellStick ZNet Lite V2?

Post by QWee »

Hej!

Överväger att göra mitt hem intelligentare och tycker att Telldus Tellstick verkar ha det som jag efterfrågar.

Dock är jag inte helt med på vad som, utöver priset, skiljer sig mellan de olika produkterna/versionerna:

Telldus TellStick Net
Telldus TellStick Net V2
Telldus TellStick ZNet Lite
Telldus TellStick ZNet Lite V2

Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig reda ut vilken som är mer/mindre köpvärd.

Jag bor för närvarande i en mindre lägenhet och vill till en början endast sätta ihop i ett enklare system för automatisering av lampor som anpassas efter skymning/gryning. Att kunna styra från telefonen/plattan är ett krav jag har. Jag vill också ha system som är lätt att anpassa efter eventuella kommande behov.

Om ni har andra tips på vad som kan vara lämpliga/populära lösningar tar jag tacksamt emot dessa.

Jag lägger gärna några hundralappar extra för att få något mer ordentligt/driftsäkert/framtidsäkert - men då vill jag gärna veta vad jag betalar extra för.

Mvh, Marcus
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus TellStick Net vs. Telldus TellStick ZNet Lite V2

Post by etompau »

Det billigaste alternativet är en Tellstick Net. Produkten är på väg att ersättas och säljs till nedsatt pris.

Annars skulle jag säga att du ska titta på Tellstick Net V2 och ZNet Lite V2. Skillnaden mellan dessa två är att ZNet stödjer Z-wave-protokollet. Z-Wave är på väg att bli en standard bland leverantörer av
hemautomatiseringsprylar. Det ger ett större utbud av produkter jämfört med 433-mottagare, dock med ett högre pris på hårdvaran (mottagare/sensorer etc).
Fundera själv vad du tycker är mest prisvärt.
De önskemål du beskriver kan göras med samtliga varianter av enheter.


Tellstick Net ---> 433-mottagning/sändning, kräver internetuppkoppling för funktion
Tellstick Net V2 ---> 433-mottagning sändning, ny hårdvara som kan köra funktioner utan internetuppkoppling
Tellstick ZNet Lite ---> 433-sändning, Z-wave-kompatibel. Kan köra funktioner utan internetuppkoppling.
Tellstick ZNet Lite V2 ---> 433-sändning och mottagning, Z-wave-kompatibel. Kan köra funktioner utan internetuppkoppling.
QWee
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus TellStick Net vs. Telldus TellStick ZNet Lite V2

Post by QWee »

Tack för ett utförligt svar.

Kikade lite snabbt på Z-wave - och så vitt jag förstår så finns det större möjligheter för villkorskommandon/övervakning. Kanske är dumt att inte köpa den från första början då. :)

Tack igen!
Post Reply