Motorvärmarfunktionen i Telldus Live pro

Moderator: Telldus

Post Reply
jonloof
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Motorvärmarfunktionen i Telldus Live pro

Post by jonloof »

Hej

Jag gillar tanken bakom denna funktion men jag tycker den är lite opålitlig. Lägger jag ett schema på startid så slår den alltid igång vid utsatt tid. Men med motorvärmarfunktionen så har jag flera gånger kommit ned till en iskall bil. Kollar jag historiken på mottagaren på Telldus live så ser jag att den har registrerat ett on-kommando men likt förbenat så har den ju inte slagit på. Men som jag förstått det så kanske detta bara innebär att kommandot har skickats, sändaren i sig bekräftar inte att den verkligen har mottagit det?

Om jag ställer in att den ska skicka kommandot flera gånger, säg 5 ggr. Är det ett sätt att värja sig mot att den eventuellt missar nångång?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Motorvärmarfunktionen i Telldus Live pro

Post by etompau »

Loggen visar vad Tellstick:en har skickat ut, ej någon registrering/statusuppdatering från mottagare.
Inga 433 MHz-mottagare skickar någon kvittenssignal till Tellstick:en. (utgår från att det är sådana du nu har)

Repetition av utsändningen hjälper att öka träffchansen för kommandot. Jag brukar ha som standard 4 repetitioner.
Ett tips, när du installerar en ny mottagare på en ny plats, testa till/frånslag minst 10 gånger, mottagaren ska då inte missa någon gång. Gör den det, riskerar du att få det problem du beskriver.
Mottagarens orientering i uttaget kan påverka mottagning, även ansluten kabel och hur den ringlar runt mottagaren/uttaget kan påverka signalen till mottagaren.
jonloof
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Motorvärmarfunktionen i Telldus Live pro

Post by jonloof »

etompau wrote:Loggen visar vad Tellstick:en har skickat ut, ej någon registrering/statusuppdatering från mottagare.
Inga 433 MHz-mottagare skickar någon kvittenssignal till Tellstick:en. (utgår från att det är sådana du nu har)

Repetition av utsändningen hjälper att öka träffchansen för kommandot. Jag brukar ha som standard 4 repetitioner.
Ett tips, när du installerar en ny mottagare på en ny plats, testa till/frånslag minst 10 gånger, mottagaren ska då inte missa någon gång. Gör den det, riskerar du att få det problem du beskriver.
Mottagarens orientering i uttaget kan påverka mottagning, även ansluten kabel och hur den ringlar runt mottagaren/uttaget kan påverka signalen till mottagaren.
Jag är med på det du säger och precis det är 433 Mhz. Det jag tycker är knepigt är att den helt felfritt i flera veckor har tagit emot på och av signaler baserat på ett schema (ingen repetition av signal vald). När jag sedan testar PRO en månad och motorvärmarfunktionen så har den börjat missa. Jag har inte ändrat placeringen av mottagaren eller Tellsticken, skumt. Jag ska testa att ställa in repetition av kommandot, kanske det bara varit oflyt. Signal skickas ju.
Post Reply