Telldus Live Pro motorvärmarfunktion

Moderator: Telldus

Post Reply
KentTage
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Live Pro motorvärmarfunktion

Post by KentTage »

Hej!

Jag har försökt förstå mig på hur motorvärmarfunktionen egentligen skall fungera, men blir inte riktigt klok på den.

Jag kan just nu endast få det till att den genererar ett event som används för att slå på motorvärmarfunktionen i lagom tid före en önskad sluttid då man vill ha bilen varm. Det är väl ganska OK, men jag skulle förstås vilja att den även hade stängt av värmaren när den önskade sluttiden uppnåtts. Jag har sökt här på forumet och sett indikationer på att folk fått den att stänga av också, men det får inte jag till. Gör jag något fel?

Helst vill jag ju endast ställa in tiden en gång. Annars måste jag ändra två event om jag någon period behöver en annan sluttid än den jag ställt in. Någon som har några tips på hur man skall göra för att klara sig med ett event?

/Kent
KentTage
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Pro motorvärmarfunktion

Post by KentTage »

Många verkar ha läst min fråga, men då jag inte fick något svar, så skickade jag frågan till supporten istället, där jag fick svar snabbt som vanligt.

Det visar sig att det tyvärr inte går att göra riktigt det jag ville med events. Man får använda motorvärmareventet till att aktivera värmaren med en sluttid satt till t.ex. 8:00.
Beroende på temperatur ute så triggar eventet någonstans mellan 30 minuter upp till 1.5 h innan den sluttiden (tror jag, jag har inte verifierat tiderna) eller inte alls om det är tillräckligt varmt.
Som action till eventet får man då förstås sätta den plug som skall aktiveras för att styra motorvärmaren.

Utöver ovanstående måste man alltså sedan även skapa ett event som stänger av samma plug som ovan vid den sluttid man hade ställt in.

Det går alltså inte att lösa med endast ett event så som det ser ut idag.

Det finns säkert andra lösningar men inget som jag fixar i dagsläget som nybörjare :D
Är det någon som har något tips på lösning så får ni gärna svara. (Å andra sidan är det ju inte så särskilt jobbigt att byta tiden i två event istället för bara ett :roll: ...)

/Kent
KentTage
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Pro motorvärmarfunktion

Post by KentTage »

Jag fortsätter att lägga in lite mer info i min egen tråd :idea:

Jag såg någon fråga något liknande på ett annat forum, så jag tänkte beskriva vad jag gjort för att få till motorvärmaren så bra som möjligt.

Jag skapade två event enligt följande:

1. "Bilvärme på"
- Triggers: motorvärmare 08:00, Utesensor - Dvs. jag vill att bilen skall vara körklar klockan 08:00, temperatursensorn kallar jag Utesensor.
- Villkor: veckodagar - Jag behöver inte värma på helgen.
- Åtgärder: Slå på Bilvärmare (Eventuellt kan man förstås lägga till en åtgärd här: "Slå av Bilvärmare" med fördröjning på 4400s = 1.5h. Återigen vet jag inte säkert om 1.5h är maxtiden. Om man nu ändå alltid åker hemifrån klockan 8:00 så spelar det ju inte så stor roll om bara den pluggen som värmaren kopplas till är påslagen ytterligare någon timme efter man åkt, värmaren bör ju då vara urkopplad så alltså finns inget som drar någon större mängd ström. Då skulle man inte behöva eventet under 2 nedan.)

2. "Bilvärme av"
- Triggers: Tid 08:00 - Eftersom ovanstående faktiskt bara slår på motorvärmaren så behövs ett event för att slå av den, helst vid den tid man ställt in på första eventet.
- Villkor: Extravärme är av - Se nedan för mer info om vad detta är.
- Åtgärder: Slå av Bilvärmare

Sedan kom jag på att jag vill ju kunna slå på bilvärmaren lite när jag vill också, men då gärna med en begränsad tid.

Först la jag då upp en knapp. Jag valde en vanlig 433-plugg från Telldus. Denna finns inte på riktigt utan triggar bara event och ger status. Jag kallade denna Extravärme.
Sedan skapade jag ytterligare tre event enligt följande:

3. "Extravärme 1h"
- Triggers: Extravärme slås på - När jag "slår på" min fiktiva knapp som jag skapade ovan. (Självklart kunde man använda en riktig knapp istället, men då får man göra om eventen lite, eller lägga till nya. För mig räcker det att kunna slå på via mobilen och det fungerar fint på detta sätt.)
- Villkor: Jag la in att min Utesensor måste visa på mindre än 10 grader för att slå på värmen.
- Åtgärder: Slå på Bilvärmare, Slå av Bilvärmare med fördröjning på 3600s, Slå av Extravärme med 3600s fördröjning.
Så Bilvärmaren slås på först, och 1h senare slås den av, men även Extravärme-knappen.

4. "Extravärme av"
- Triggers: Extravärme slås av
- Villkor: Bilvärmare är på
- Åtgärder: Slå av Bilvärmare
Denna använder jag om jag inte behöver värma hela timmen.

5. "Extravärme miss"
- Triggers: Extravärme slås på
- Villkor: Om temperaturen är mer än eller lika med 10 grader
- Åtgärder: Slå av Extravärme
Denna släcker knappen Extravärme om värmen inte slogs på för att det var för varmt.

Nu till sist till förklaringen varför jag hade villkor på "Extravärme är av" i 2 ovan. Det är för att om jag slagit på extravärme strax innan den vanliga timern skulle slagit av Bilvärmaren så låter jag extravärmen gå klart ändå. Detta kan jag använda om jag blir lite sen på morgonen. Då kan jag förlänga med extravärme en stund ytterligare utan att behöva bry mig om att ändra på eventet för den vanliga bilvärmarfunktionen.

Hoppas någon kan ha nytta av detta.

Kom även gärna med ytterligare tips och trix för bilvärmare.

/Kent
Last edited by KentTage on Thu Jan 05, 2017 2:00 pm, edited 1 time in total.
blackt
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Pro motorvärmarfunktion

Post by blackt »

Mycket bra information :-)

Tackar!
Post Reply