Garageport

Moderator: Telldus

Post Reply
marsj027
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Garageport

Post by marsj027 »

Hej är det någon som har en Hörman garageport som ni styr med Tellstick? Jag har ingen väggkontakt för garageporten idag utan den styrs endast med fjärrkontroll eller via ett tryck på en knapp vid enheten (motorn). Jag har en z-wave lite v2 så det går bra med både 433 och z-wave lösning.
Leffe
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Garageport

Post by Leffe »

Hej
Denna använder jag mej av,fungerar bra satt "pulsen" på minsta tiden.
Styr den även från bilen :D

[url. http://www.nexa.se/vara-produkter/syste ... paav/wrr-1 ]. [/url]
marsj027
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Garageport

Post by marsj027 »

Tack Leffe for tipset.

Har du satt den (WRR-!) som en "sändare" enbart dvs den sänder fjärkontrollsignal till garagemotorn eller har du gjort på något annat sätt?

/Martin
Leffe
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Garageport

Post by Leffe »

Nja ,WRR är ingen sändare ,utan en mottagare med en relästyrd potensialfri kontakt med timer

Portmotor styrningar brukar sällan vara kompatibla med "Home" system ,så jag gjorde så här

Letade upp plinten i portmotor för knapp styrning, där anslöt jag WRR ens pulskontakt(bruna kablar)
Ställde pulsen på kortaste värdet ,för att få så kort puls som möjligt
Portarna styrs ju oftast med puls , upp,stopp,nere med samma knapp

Dom två röda kablarna drog jag till en fjädrande knapp inne i garaget ( kan ju ja flera om man vill)
Kopplade in 220 till WRR en
Programmera WRR en som vanligt

Jag har "Homelink" i backspegeln på bilen och från denna styr jag både port och belysning i graget ,men den kan ju styras som vanligt med en "nexa kompatibel" fjärr

Hoppas att detta hjälpte :D
marsj027
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Garageport

Post by marsj027 »

Tack för svar igen Leffe. Men det som jag inte riktigt greppat är om jag skall ersätta min nuvarande mottagare från Hörmann med Nexa wrr-1 eller om jag skall ha båda?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Garageport

Post by etompau »

Tanken är väl att du ska hitta en anslutning/plint i din nuvarande portstyrning där du kopplar in reläsignalen från WRR-1.
Slutning av denna ingång styr sedan porten.
Du har ej angett exakt vilken porttyp du har, men en snabb koll på Hörmans hemsida visar att de har ett krypterat radioprotokoll, så en anslutning av ex WRR-1 är nog den enda möjlighetn som står tillbuds.
Leffe
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Garageport

Post by Leffe »

marsj027 wrote:Tack för svar igen Leffe. Men det som jag inte riktigt greppat är om jag skall ersätta min nuvarande mottagare från Hörmann med Nexa wrr-1 eller om jag skall ha båda?
Ja precis som etompan skrev ovan så kompletterar du bara med wrr en , original styrningen kommer att fungera den med :D

se länken nedan
http://forumbilder.se/G73H4/output
marsj027
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Garageport

Post by marsj027 »

Nu har jag skaffat en WRR-1 men är inte riktigt säker på till vilken plint de bruna kablarna skall kopplas till. Är det 20 och 21?
Tänkte inte använda någon manuell knapp utan tejpar de röda kablarna.
Detta är en Hörmann Supermatic E. Lyckas inte lägga till någon bild på plinten (Sorry, the board attachment quota has been reached)
/Martin
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Garageport

Post by etompau »

Tittade lite i manualen för garagemotorn "Supramatic E P" och det är nog korrekt att en momentant slutande kontakt för öppning/stängning ska in på plint 20 och 21.
Testa först med en trådbit på plinten så att du får en korrekt funktion med en slutning på en sekund, samt dubbelkolla med ett mätinstrument att du bara får en slutning från WRR-1.
marsj027
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Garageport

Post by marsj027 »

Nu har Hörmann bekräftat att port 20 och 21 i plinten är korrekt. Men då har nästa utmaning dykt upp. Vad väljer ni att Nexa WRR-1 är för typ av modell när den skall programmeras i Telldus Live? Självlärande on/off? eller något annat?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Garageport

Post by etompau »

Mottagartypen (Nexa Pro on/off) finns ju specifikt med i Telldus Live, med bild och allt.
bjoeri
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Garageport

Post by bjoeri »

Jag la in min WRR-1 som "självlärande pro on/off" i Telldus.live och det fungerade bra.
Min fråga är vad man kallar den i homebridge config.json för att Apple HOME ska ta den som en garageöppnare och gå styra med Siri?
Det närmaste jag kommit är "window-covering" men det verkar inte fungera.

"id": xxxxxxxx,
"model": "window-covering",
"manufacturer": "Nexa",
"name": "Garageöppnare"

Några förslag?
Fjomas
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Garageport

Post by Fjomas »

marsj027 wrote: Thu Jan 18, 2018 11:08 am Nu har Hörmann bekräftat att port 20 och 21 i plinten är korrekt. Men då har nästa utmaning dykt upp. Vad väljer ni att Nexa WRR-1 är för typ av modell när den skall programmeras i Telldus Live? Självlärande on/off? eller något annat?
marsj027 , Fick du din styrning av portmotorn att fungera?
Jag har samma motor och en WRR-1 och blir inte klok på detta.
Har testat att göra precis som det beskrivs i denna tråd, men det fungerar inte.
Testar jag att Bygla port 20 &21 med en kabel så går det utmärkt.
Har testat alla tänkbara varianter nu tror jag och inget fungerar, håller på att bli tokig. :)
Det enda jag kan konstatera är att det klickar i reläet när jag skickar signal, både från appen och Telldus live.
Övriga brytare jag har i garaget fungerar, bara denna som krånglar.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Garageport

Post by etompau »

Har du inget mätinstrument som du kan använda för att kontrollera funktionen på WRR-1?
En enkel multimeter med ohm-mätningsfunktion går på från 100 kr och uppåt hos bla Kjell&Co.
Fjomas
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Garageport

Post by Fjomas »

Jodå, letade fram min multimeter och lyckades hitta problemet, en dålig koppling på en kabel.
Nu är allt frid och fröjd och fungerar perfekt.
Post Reply