Osynkad klocka i Znet v1

Moderator: Telldus

Post Reply
KentTage
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Osynkad klocka i Znet v1

Post by KentTage »

Hej!

Jag fick en Znet v1 i julklapp och har fått den att funka ganska bra, men den schemalägger inte vid korrekt tid. Jag antar att det är själva enheten som håller koll på tiden, så jag antar att den interna klockan inte är synkad. Finns det något sätt att kontrollera / justera den klockan?

Har man behov av att logga in direkt på enheten för andra inställningar? Hur gör man i så fall?
/Kent


Nu har jag även lyckats ta reda på hur stor diff på tid det är. Jag skapade en massa tidstriggade händelser för att se när de skulle ske. Nu precis fick jag meddelande från mitt 09:00-event, och det triggade 21:47. Det diffar alltså drygt 11h.

/Kent
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Osynkad klocka i Znet v1

Post by etompau »

Klockan ska/kan du inte ställa själv, i alla fall inte från något allmänt gränssnitt. Tiden fås från telldus server/NTP-server.
Har du kolla att du ligger på rätt tidszon?
KentTage
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Osynkad klocka i Znet v1

Post by KentTage »

Jo, jag har ställ in den på Europe/Stockholm

Jag visste som sagt inte hur mycket fel det var, men eftersom jag sett att saker slagits på och av på grund av mina scheman, men inte när jag förväntade mig så skapade jag ett event per timme som skulle släcka en lampa och skicka ett push-meddelande med triggertiden till min app på telefonen. Det eventet som skulle trigga klockan 09:00 (och därmed skickade 0900 som pushmeddelande), kom in och släckte lampan klockan 21:47.

Jag har en router som förstås skulle kunna stoppa något, men jag vet inte vad jag skall öppna. Allt annat fungerar ju. Jag kan tända och släcka via appen i telefonen så de kommandona går igenom.
/Kent
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Osynkad klocka i Znet v1

Post by etompau »

OK. Får du ingen rätsida på tidsfelet, så hör direkt med Telldus support http://support.telldus.com/
Dom är snabba på supporten.
KentTage
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Osynkad klocka i Znet v1

Post by KentTage »

Det verkar som att felet kanske kan ha med min brandvägg från Bredbandsbolaget (Technicolor) att göra. Efter att jag pratat med supporten fick de gå in och byta till några andra tidsservrar i min enhet för att det skulle lösa sig. Då hade jag först testat att sätta min Tellstick bridgad utanför brandväggen utan att det heller hjälpte. Samtidigt fick supporten in ett fall med en annan användare som också använder BBB och hade samma problem. Efter uppdateringen funkar allt fint.
Mason
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrtälje, Stockholm

Re: Osynkad klocka i Znet v1

Post by Mason »

Hej Kent!

Jag har liknade problem med min nya TellStick Net2 (433 MHz), och vad jag förstår fick du hjälp av supporten att få ändringar utförda din TellStick Znet v1. Du säger att man "ändrade till andra tidsservrar"
Var det alltså i TellSticken ändringar gjordes? Eller behövde du även ändra något i din brandvägg?

Kan du kanske ge mig det ärendenummer du fick i Telldussupporten så kanske jag får några hintar med mitt strul....

Tack på förhand
/Mats
/Mason
KentTage
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Osynkad klocka i Znet v1

Post by KentTage »

Hej!

Numret på ärendet jag hade hos supporten var: Ticket #3423.

Jag behövde aldrig ändra något i min brandvägg. Vad jag förstår gick de in remote och ställde in några andra tidsservrar att synka mot i min tellstick.
De sa att det eventuellt var kopplat till Bredbandsbolaget, fast jag kopplade även upp mig direkt mot fiberdosan. Det kan förstås vara de som leverantör som stoppar på något sätt.
Hur som helst så löste det sig när de hade ändrat. Fast jag tycker även de skulle lägga in så att man själv kan se vilken tid tellsticken har och när den senast synkat. Det hade varit snyggt att ha det på "Locations"-sidan.

/Kent
Mason
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrtälje, Stockholm

Re: Osynkad klocka i Znet v1

Post by Mason »

Tack Kent! :-)
Håller med....skulle kanske finnas på "Locations", det är ju ändå där man ställer tidszon...
/Mats
/Mason
Post Reply