Pushnotis dörrklocka

Moderator: Telldus

Post Reply
Flugan
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Pushnotis dörrklocka

Post by Flugan »

Är det någon som kan berätta hur jag ska få pushnotiser varje gång någon ringer på dörrklockan/sändaren Nexa LML 710?

Ska jag byta till en annan enhet på konfigurationen så att dörrklockan inaktiverar sig själv efter xx antal sekunder?

Jag får det att fungera första gången, därefter blir enheten aktiv och inga fler notiser når fram förrän jag slår ifrån dörrklockan i tellstick appen på min android telefon.

Utan att ha pro abonnemang, kan jag få push till två olika mobiler, eller kräver pro, jag har testat på telldus live och kan lägga till två mobiler och får då ett OCH mellan båda, men inget om att det kräver pro, har nämligen inte fått det att fungera.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Pushnotis dörrklocka

Post by etompau »

Det ska fungera varje gång utan att du manuellt återställer enheten.
En händelse triggas oberoende på status på enheten, det räcker alltså att en till- eller frånsignal tas emot för att en programmerad trigger ska aktiveras.

Om du tittar på översikten över Händelserna, kan du se hur tidräknarsymbolen tänds upp när du trycker på dörrknappen?
Notera att det måste gå 30 sekunder innan händelsen på nytt kan triggas.

Har du flera mobiler som har registrerat sig till Live, så ska de finnas i rullisten över tillgängliga telefoner. Det borde då gå att lägga till fler push-åtgärder då med olika mobiler i varje åtgärd.
Flugan
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pushnotis dörrklocka

Post by Flugan »

Tack för svar, jag testade att göra om det idag, men utan framgång, jag lade till enheten som en dörrklocka, men valde enbart min telefon, men jag har fortfarande samma bekymmer.

När jag i telldusappen trycker på aktivering fick jag pushnotis varje gång, men hann inte ägna så mycket tid åt det.

Jag har nog sett en tidräknare vid något tillfälle, likaså har jag kunnat lägga till båda våra mobiler, men då har jag inte fått någon push notis alls.

Får försöka mer nästa helg, men när man i telldus väljer att lägga till dörrklockan så ska jag sätta mottagaren, den som ger ifrån sig ljud när någon ringer på i lär upp läge, detta är aldrig något problem.

Borde det inte vara sändaren till dörrklockan som ska läras in av tellsticken för att kunna skicka ut en push, för mottagaren skickar väl inte signalen vidare till tellstick?
kenjon
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskoga, SE

Re: Pushnotis dörrklocka

Post by kenjon »

Jag har precis samma problem som dej. Har också satt "inneenheten" som ska ge Push, funkar i appen, men inte när uteenheten aktiveras (har rörelsedetektor istället för tryckknapp). Det funkar i Telldusappen.

Edit: Jag satte PIRdetektorn som Pushtrigger istället, och då funkar det som det ska. Så testa att lägga till din Tryckknapp istället, då borde det funka.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Pushnotis dörrklocka

Post by etompau »

För att en "inneenhet" ska kunna trigga en händelse, så måste den unika huskoden från sändaren som styr inneenheten skannas in i Live och lagras för inneenheten
Tellstick:en kommer då att känna igen huskoden från sändaren, ändra status i Live samt aktivera programmerad händelse samtidigt som mottagare/dörrklocka whatever aktiveras.
Flugan
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pushnotis dörrklocka

Post by Flugan »

Tack för tips och idéer, jag fick rätt på det i helgen, jag började om från början och valde lägga till nexa lml 710 som enhet i live, därefter försökte jag lära den enbart sändarsignalen, därefter tog jag ut mottagen från vägguttaget och valde lär upp igen och tryckte på sändaren igen, då såg jag att koden för enheten ändrades och därefter testade jag att pushnotisen fungerade vilket den gjorde varje gång utan återställning.

Därefter kopplade jag åter in mottagaren i vägguttaget och la dessutom till sambons telefon, så nu får vi vars en push varje gång någon ringer på dörren.

Jag har enbart funktionen inlagd som trigger, inget villkor, samt givetvis telefonerna tillagda som åtgärder.
tr5
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pushnotis dörrklocka

Post by tr5 »

etompau wrote:För att en "inneenhet" ska kunna trigga en händelse, så måste den unika huskoden från sändaren som styr inneenheten skannas in i Live och lagras för inneenheten
Tellstick:en kommer då att känna igen huskoden från sändaren, ändra status i Live samt aktivera programmerad händelse samtidigt som mottagare/dörrklocka whatever aktiveras.
Hur gör man detta?

Jag har en Tellstick Znet Lite och Telldus Live, (inte Pro). Har försökt läsa alla trådar om detta, men får inte rätt på det.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Pushnotis dörrklocka

Post by etompau »

tr5 wrote:
etompau wrote:För att en "inneenhet" ska kunna trigga en händelse, så måste den unika huskoden från sändaren som styr inneenheten skannas in i Live och lagras för inneenheten
Tellstick:en kommer då att känna igen huskoden från sändaren, ändra status i Live samt aktivera programmerad händelse samtidigt som mottagare/dörrklocka whatever aktiveras.
Hur gör man detta?

Jag har en Tellstick Znet Lite och Telldus Live, (inte Pro). Har försökt läsa alla trådar om detta, men får inte rätt på det.

Vad har du gjort, var kör du fast?
Observera att ZNet version 1 inte har mottagare för 433 MHz-signaler.

Annars är det bara att välja "skanna sändare" för den enhet du vill använda, aktivera sändaren, se hur huskoden uppdateras. Därefter ska du kunna se hur lampikonen aktiveras av sändaren. Sedan skapar du en händelse som triggas av din sändare och med de önskade händelserna.
Post Reply