Larm?

Moderator: Telldus

Post Reply
Stimo
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Larm?

Post by Stimo »

Jag har en Tellstick NET och så gott som varje lampa hemma är fjärsstyrd av den. Jag funderar på att bygga ut lite mer "larm liknande" funktioner, kanske med magnetkontakter, rörelsedekkare osv. Några bra tankar, idéer och tips om hur jag kan göra? Finns det något siren eller liknande som går att använda?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Larm?

Post by etompau »

Några sirener för 433-bandet har jag inte sett. Det närmaste till ljudalstrande enheter är väl en trådlös dörrklocka, dock lär den inte skrämma iväg någon tjuv.
Enklast är väl att skaffa en vanlig 12 V siren, sedan koppla den till en relämottagare WRR-1 via lämplig matning.
Med WRR-1 får du också automatisk avstängning av sirenen efter en inställbar tid, och behöver inte nyttja timerfunktionen i Live (Pro-abonemang).

Magnetkontakter och rörelsedetektorer efter behov. Dock är är det inte samma kvalitetsnivå på dessa prylar jämfört med professionella grejor och är lättare att störa ut/avlyssna, dock är de rejält mycket billigare.
En vanlig IR-detektor (eller andra trådbundna detektorer/magnetkontakter) kan nyttjas om dess utgång ansluts till en WBT-912-sändare. Dock blir det lite mer pyssel med strömförsörjningen.

Till/från kan enkelt göras via appen om du använder händelsestyrning och ett villkor för larmtriggning. En vanlig väggsändare fungerar också, eller mer sofistikerat, en nyckelbrytare kopplad till en WBT-912-sändare.

Push-meddelande indikerar utlöst larm i din mobil.

Det var några tankar. :wave:
Stimo
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Larm?

Post by Stimo »

Mycket kloka tankar, precis det jag var ute efter.

Frågan är om det utbudet och möjligheterna förändras med Z Wave, det blir väll säkrare överföring med verifiering iaf.
kenjon
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskoga, SE

Re: Larm?

Post by kenjon »

Jag tycker nog det är värt att lägga pengarna på ett riktigt larm, t ex webehome.
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Larm?

Post by snej81 »

Larm på 433 bandet är definitivt inte att rekommendera, alldeles för osäkert. Enheterna kan inte kommunicera vilken status de är i till din controller, vilket gör larmet oerhört opålitligt.

Jag hade rekommenderat MINST Z-wave, men helst ett godkänt/certifierat larm. Jag själv kör med ett Visonic Powermaster, godkänt och certifierat. Har köpt det helt fristående och installerat själv, sedan kopplat upp mot Falck larmcentral för 80kr/månad. Inga större problem med installationen om man är lite händig.
Post Reply