Byta från Tellstick Net till Tellstick ZNET Lite V2

Moderator: Telldus

Post Reply
Sibner
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Öjaby, Växjö, Sverige

Byta från Tellstick Net till Tellstick ZNET Lite V2

Post by Sibner »

Hej!
Jag undrar hur man smidigast gör om man ska byta från Tellstick Net till Tellstick ZNET Lite V2?
Måste man programmera in allt på nytt eller vad gör man?
Följer de gamla inställningarna och schemat med till den nya?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Byta från Tellstick Net till Tellstick ZNET Lite V2

Post by etompau »

Kopplar du in en ny Tellstick och knyter den till ditt nuvarande konto, så dyker den upp som ny plats.
Du får manuellt programmera upp den med dina enheter och scheman mm.
Du kan då manuellt lägga in de enhetskoder du använder i din gamla Tellstick, och behöver då inte lära upp mottagarna med nya koder.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Byta från Tellstick Net till Tellstick ZNET Lite V2

Post by tronde »

Er ikke dette noe Telldus kan ordne via support? Jeg forstår deg dithen at du skal erstatte en Net med en ZNET?
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Byta från Tellstick Net till Tellstick ZNET Lite V2

Post by snej81 »

Telldus support har ordnat ett script som gör att man kan flytta över alla enheter/sensor från Tellstick NET -> Znet, dock får man lägga in scheman/triggers manuellt igen. Jag vet detta för att jag ställde exakt samma fråga, fast till supporten. Jag kommer få min Znet V2 imorgon, då ska jag kontakta supporten så ska dem hjälp mig med scriptet. Så kontakta supporten helt enkelt så kommer dem hjälpa dig..
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Byta från Tellstick Net till Tellstick ZNET Lite V2

Post by snej81 »

Vet inte om du kontaktat supporten än men jag lade in alla mina enheter manuellt igår kväll, Telldus-killen som gjort scriptet var tydligen inte på plats och det behövdes aktiveras av dem lokalt då det inte är publikt än. Hur som helst så går det väldigt smidigt att lägga in enheterna manuellt och kopiera enhets/huskoder och bara klistra in (som Etompaou nämner), så slipper man köra upplärning igen.

Jag gjorde klart allt och raderade mitt gamla Tellstick NET konto efteråt. Schemaläggningar och Triggers låg faktiskt kvar, men jag fick dock uppdatera sensorer och enheter i scheman.

Det som var mest meckigt var att uppdatera alla mina Tasker/Remotestick profiler... :?
Rogfitz
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Byta från Tellstick Net till Tellstick ZNET Lite V2

Post by Rogfitz »

Har precis införskaffat en ZNET Lite V2 och tänkte byta ut min Tellstick Net. Hoppas verkligen att det numera finns ett enkelt sätt att göra detta utan att lägga upp alla enheter, scheman och triggers igen? Har lagt till ZNET Lite V2 under Mina Platser men hittar inget om att byta ut? Inte heller på enhetsnivå går det att byta? Hur gör jag?
nikasp
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Byta från Tellstick Net till Tellstick ZNET Lite V2

Post by nikasp »

Hur gick det med detta? Någon som tom har script tillgängligt om det är generiskt? Fick min Tellstick Znet v2 idag och kanske byter ut imorgon.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Byta från Tellstick Net till Tellstick ZNET Lite V2

Post by etompau »

Det finns inget script som kunder själv kan använda. Att lägga upp nya 433-enheter är ju en enkel match, bara att kopiera huskoderna från Net till ZNet.
Händelser och schema tar några minuter att skapa på nytt.

Sensorerna kommer in automatiskt.
nikasp
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Byta från Tellstick Net till Tellstick ZNET Lite V2

Post by nikasp »

Jag får köra på copy och paste men det kommer inte att bara ta några minuter att fixa mina händelser/scener. Får ta det någon kväll framöver.
Post Reply