IFTTT kanal

Moderator: Telldus

Post Reply
MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

IFTTT kanal

Post by MDDSD »

Hej,

har sett att Telldus skall komma med en egen IFTTT kanal.
Finns det någon tidsram på när man kan förvänta sig att kanalen är tillgänglig?

/Mattias
AWulff
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by AWulff »

Detta är jag också väldigt intresserad av. Oändliga möjligheter. Tror att det pågår betatest av 50 användare. Vet ej tidsplanen för fullskalig release. Jag undrar även om detta kommer att funka med Duo också, eller endast Net?
MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by MDDSD »

Japp beta testet har pågått ett tag nu så jag hade hoppats på att man närmat sig en publik release.
Jag tog förgivet att det fungerar med Telldus Live och net samt duo, men det kanske inte är en självklarhet...
Själv har jag en Telldus Net samt en raspberry pi med z-wave modul och min förhoppning är att kunna styra dessa ihop med IFTTT.
MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by MDDSD »

Fick följande svar när jag mailade Telldus Support:
Vi har tyvärr ingen tidsplan i dagsläget.
IFTTT kommer fungera med TellStick Net.
Om IFTTT kommer fungera med TellStick Duo är oklart i dagsläget.
angarok
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by angarok »

Jag deltar i betatestet och det är tydligt att det krävs mer arbete för att funktionen skall bli fullt användbar. Största begränsningen är fördröjningarna som är när man använder ett Telldus-event som trigger i ett IFTTT-recept, t ex "om kökslampan tänds twittra "tänt är det här!"". I bästa fall ligger fördröjningen på ca 1 minut, normalt är det 4-5 minuter och ibland 15-20 min och uppåt. Det omvända, att ett recept resulterar i ett Telldus-event sker nästan omedelbart hela tiden. Det kan säkert vara så att fördröjningen ligger i system som Telldus inte har kontroll över, men det hjälper ju inte slutanvändaren. Hoppas på att det blir bättre för det är en grym funktion med nästan oädliga möjligheter.
MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by MDDSD »

angarok wrote:Jag deltar i betatestet och det är tydligt att det krävs mer arbete för att funktionen skall bli fullt användbar. Största begränsningen är fördröjningarna som är när man använder ett Telldus-event som trigger i ett IFTTT-recept, t ex "om kökslampan tänds twittra "tänt är det här!"". I bästa fall ligger fördröjningen på ca 1 minut, normalt är det 4-5 minuter och ibland 15-20 min och uppåt. Det omvända, att ett recept resulterar i ett Telldus-event sker nästan omedelbart hela tiden. Det kan säkert vara så att fördröjningen ligger i system som Telldus inte har kontroll över, men det hjälper ju inte slutanvändaren. Hoppas på att det blir bättre för det är en grym funktion med nästan oädliga möjligheter.
Tack för informationen :)
Efter att Telldus gått ut och slagit på stora trumman med en egen IFTTT kanal så har det varit helt tyst.
Hade varit bra med löpande statusuppdatering så man vet vad som händer...

Det skall bli spännande när det väl fungerar att använda det.
AWulff
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by AWulff »

Känns som att de håller på att stänga ute Duo från det mesta, vilket är tråkigt eftersom jag inte är intresserad av NET. Telldus Live Pro stöder ju inte heller Duo. Tur att man kan göra egna lösningar för det mesta, även om IFTTT hade varit enklare i vissa fall. Men fördröjningar är såklart inte acceptabelt om man ska använda det till något vettigt. Får hoppas att Duo får stöd, och att det kommer en Duo med Z-Wave-stöd framöver. Annars får jag nog satsa på någon annan lösning än Telldus i framtiden.
AWulff
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by AWulff »

IF !Telldus-Channel med stöd för Duo Then maila kundsupport varje dag till de ändrar sig ;)
gustafh
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by gustafh »

Vad är grejen med Duo som inte Net har?
MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by MDDSD »

Någon som har hört något nytt...?
Har gått en månad sedan min första post.
För er som betatestar är det fortfarande fördröjningar?
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by snej81 »

Hade varit suveränt, antar det kommer stödja Znet V1/V2 också vid en ev. publik lansering.
jesperlejon
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by jesperlejon »

Hej!
Har det hänt något om IFTTT kanalen än?
MDDSD
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by MDDSD »

Jag instämmer, det hade varit bra om någon på Telldus kunde hålla sina kunder uppdaterade... :)
Det är även intressant och få reda på om problemet med fördröjningen har åtgärdats.
dsnallfot
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: IFTTT kanal

Post by dsnallfot »

Tips för otåliga: Om ni är telldus live pro-användare kan ni skicka http requests från era event till Maker Channel och på så sätt knyta ihop telldus live events med valfri tjänst inom IFTTT (https://ifttt.com/maker). Kräver inga avancerade hacker-kunskaper mer än att kunna knåpa in en adress i http-request-funktionen i telldus live eventet, och att lyckas sätta upp en applet i IFTTT där maker Channel triggar valfri annan tjänst på det kommando man skriver in i requesten.

Exempel hur en POST request för att släcka Philips Hue-lampor i vardagsrummet skulle kunna se ut när den skickas från Telldus live-eventet: "http://maker.ifttt.com/trigger/[vardags ... vatanyckel]"

Jag använder detta flitigt för att bygga scenarion hemma där jag kan styra både allt som är kopplat till tellstick och Philips hue med samma event. Funkar mkt bra med endast några sekunders responstid.

(Har för övrigt även varit med och beta-testat Telldus IFTTT-kanal, och den fungerar också ok, om än med mkt långsammare svarstider än maker channel - ibland några minuter från att action triggats)
Post Reply