Apple Homekit med Siri via Homebridge

Moderator: Telldus

Biran
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Biran »

Elgato Eve-appen är det ja. Kan hålla med om att det är lite instabilt, jag har inte grottat ner mig helt än, men mycket kan t.ex. bero på hur man har döpt sina devices. Siri tolkar t.ex mitt "Sätta på TV" som att hon ska starta TV.nu-appen, så lite sånt pill med namngivning får man nog göra.

Nu är jag inte hemma och kan kolla min config.json- eller index.js-filer men kan posta hur de ser ut i helgen.

Vad har ni för märken på era switchar? Jag har Proove i vanliga uttag för fönsterlampor och Nexa WMR-1000 (tror jag den heter) för inbyggnad.
ostbaldo
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by ostbaldo »

Jag har lite blandat nexa bakom alla strömbrytare och sedan mest proove och nexa i el uttagen.
Just nu funkar inget bra får bara unreachable.
Dukie
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Dukie »

Du får gärna posta filerna tack. Vad är det egentligen för skillnad mellan index.js filerna? Den som jag inte får att fungera ser jag exempelvis temperatur sensorerna. Jag har för det mestadels Nexa brytare hemma.
ostbaldo
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by ostbaldo »

Jag får det också bara att fungera med original js filen, får Error: Accessories must be created with a non-empty displayName. om jag använder den moddade filen.
Alla mina Nexa WMR-252 fungerar men inget annat. Nån som har någon ide?
Michael_MMX
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Michael_MMX »

ostbaldo wrote:Jag får det också bara att fungera med original js filen, får Error: Accessories must be created with a non-empty displayName. om jag använder den moddade filen.
Alla mina Nexa WMR-252 fungerar men inget annat. Nån som har någon ide?
Kontrollera att alla dina sensorer har namn, jag fick detta problem när grannens sensor hittades av min telldus net. Gick in och inaktiverade den, så var problemet löst.
Dukie
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Dukie »

Super tack Michael.. hade en sensors som hade dykt upp hos mig. Allt fungerar nu utom att jag "bara" ser en sensor utan 4.
ostbaldo
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by ostbaldo »

nu funkar allt för mig med tack!!!!
Dukie
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Dukie »

Får ni upp samtliga sensorer? Jag ser bara en av fyra.
Sajje
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Sajje »

Tycker Home Appen är lite buggig i iOS 10, spesciellt när man kjör från control center. men har märkt att sceanrion och siri fungerar 100% det er bara när man skall kjöra dem en och en som det kan strula
Michael_MMX
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Michael_MMX »

Dukie wrote:Super tack Michael.. hade en sensors som hade dykt upp hos mig. Allt fungerar nu utom att jag "bara" ser en sensor utan 4.
Det låter skumt, har alla sensorer unika namn? Kan kolla i källkoden hur den hanterar insamlingen av dessa när jag kommer hem. För mig fungerar det bra.
Dukie
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by Dukie »

Dom dyker upp men anges inte som temperaturehumidity i Home kit. Kollar jag i Telldus Live reggas den som dyker upp som Typ: mandolin, medans de övriga tre som Typ: oregon. Alla tre är Oregon THGN132N. Lite som att Homebridge inte känner igen Modell: 1A2D som en temperatur fuktgivare.

[Edit]
Sökte igenom js filerna och hittade att detta gjordes i index.js homebridge-telldus.

La till detta själv och vips så dök dom upp ;)

Code: Select all

case "1A2D": // oregon protocol temperature sensor model
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.TemperatureSensor(), [ Characteristic.CurrentTemperature ]));
callback(this.configureServiceCharacteristics(new Service.HumiditySensor(), [ Characteristic.CurrentRelativeHumidity ]));
break;
Kan dock inte vara den enda som innehar Orgeon sensorer? Vem håller filen uppdaterad?
walles12
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by walles12 »

Jag har också samma problem med "Inget svar".
Är det någon som löst det?
walles12
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by walles12 »

Nu fick jag det att fungera!
Jag körde

Code: Select all

sudo npm install -g homebridge-legacy-plugins
Sen ändrade jag .homebridge/config.json till detta (från Telldus till TelldusLive på platform):

Code: Select all

 "platforms": [
 {
 "platform" : "TelldusLive",
 "name" : "Tells Live!",
 "public_key" : "xxx",
 "private_key" : "xxx",
 "token" : "xxx",
 "token_secret" : "xxx"
 }
 ]
 }
gustafh
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by gustafh »

Stort tack för den här tråden! Fick allt att lira häromdagen och sen förstörde jag det idag (fick dock igång skrället igen genom att ändra Homebridges användarnamn och fixa till skrivrättigheterna på mapparna).

En fråga dock. Jag körde in ett Chromecast-plugin (homebridge-plugin-chromecast om nån är nyfiken) och tänkte att det skulle vara roligt. Nu var det inte så roligt så jag avinstallerade det. Men Chromecasten ligger kvar i Home-appen och är Not Responding (inte så märkligt med tanke på att plugin:et är borta). Jag har tagit bort Persist-mappen och startat om Homebridge och eftersom jag bytte användarnamnet så är det också den nya bryggan som är i Home-appen som släpar på Chromecasten. Hittar inget i några .json- eller .js-filer som nämner nåt om nån Chromecast.

Måste jag installera om Homebridge på Pi3:an för att få bort skiten eller har jag bara missat nån fil nånstans (använde npm för att avinstallera och glömde inte -g) tror ni?
ostbaldo
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Apple Homekit med Siri via Homebridge

Post by ostbaldo »

Kunde inte styra via hem appen när jag inte var hemma och på samma nät som homebridge, men efter jag loggade in och ut på icloud på AT4 så började det funka bara ett litet tips :D
Post Reply