Händelser, finns det något smidigare sätt att slå av/på

Moderator: Telldus

Post Reply
disktant
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Händelser, finns det något smidigare sätt att slå av/på

Post by disktant »

Har ett antal on/off switchar på torpet och termometrar i varje rum som styr elementen på/av
när jag inte är där så får tempen gå ner till 9-10 grader

problemet, eller rättare sagt det jobbiga i detta är att aktivera och inaktivera alla händelser för att växla mellan
borta/hemma läge

finns det någon enklare sätt som jag har missat ?


Image
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Händelser, finns det något smidigare sätt att slå av/på

Post by etompau »

Det som står tillbuds är väl att du skapar en fiktiv enhet som du sedan använder som ett villkor i dina händelser. Den fiktiv enhetens status (till eller från) bestämmer då om det är hemma- eller bortaläge som gäller och om termostaten ska aktiveras vid den valda temperaturen.
robflo
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Händelser, finns det något smidigare sätt att slå av/på

Post by robflo »

Men kan en fiktiv enhet inaktivera/aktivera en händelse eller en schemaläggning?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Händelser, finns det något smidigare sätt att slå av/på

Post by etompau »

Schemaläggning nej, men om den fiktiva enheten används som ett villkor i en händelse så kan statusen för den fiktiva enheten bestämma om händelsen ska triggas/ej triggas.
Har du mer än ett villkor i händelsen måste en OCH-funktion användas och då behövs också ett pro-abonemang.
disktant
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Händelser, finns det något smidigare sätt att slå av/på

Post by disktant »

Fungerade ju perfekt det här, gud så skönt att slippa aktivera och inaktivera som jag gjort tidigare :banghead:
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Händelser, finns det något smidigare sätt att slå av/på

Post by NuTTe »

Fan så smidigt, att man inte har tänkt på det, detta ska genast läggas in i sommarstugan. :D
Men bara för att jag ska förstå detta rätt: Jag behöver inte ha en mottagare i vägguttaget va, det räcker väl med att lägga upp en ny i "live" utan att para den? Sen bara ha som villor att om den är på så ska dom andra inte gå på sina inställningar?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Händelser, finns det något smidigare sätt att slå av/på

Post by etompau »

NuTTe wrote:Fan så smidigt, att man inte har tänkt på det, detta ska genast läggas in i sommarstugan. :D
Men bara för att jag ska förstå detta rätt: Jag behöver inte ha en mottagare i vägguttaget va, det räcker väl med att lägga upp en ny i "live" utan att para den? Sen bara ha som villor att om den är på så ska dom andra inte gå på sina inställningar?
Nej du behöver inte ha en fysisk mottagare för att detta ska fungera. Bara lägg till en valfri mottagare i Live och använd den sedan som ett villkor i händelserna.
Här skulle Telldus kunna tänka till lite och utveckla systemet och ha en enhetstyp just för denna funktion, och sedan visa den med en annan ikon än en glödlampa i Live.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Händelser, finns det något smidigare sätt att slå av/på

Post by NuTTe »

etompau wrote:
NuTTe wrote:Fan så smidigt, att man inte har tänkt på det, detta ska genast läggas in i sommarstugan. :D
Men bara för att jag ska förstå detta rätt: Jag behöver inte ha en mottagare i vägguttaget va, det räcker väl med att lägga upp en ny i "live" utan att para den? Sen bara ha som villor att om den är på så ska dom andra inte gå på sina inställningar?
Nej du behöver inte ha en fysisk mottagare för att detta ska fungera. Bara lägg till en valfri mottagare i Live och använd den sedan som ett villkor i händelserna.
Här skulle Telldus kunna tänka till lite och utveckla systemet och ha en enhetstyp just för denna funktion, och sedan visa den med en annan ikon än en glödlampa i Live.
Funkar perfekt, men som du säger så borde det finnas en "smidigare" lösning i systemet. :)
Post Reply