Tellstick ZNET Lite

Moderator: Telldus

Post Reply
simba
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick ZNET Lite

Post by simba »

Hej

Jag har ett mini-automationssystem hemma som består av en Beckhoff CX5120 och en touchpanel till denna. Med den PLCn mäter jag elförbrukningen och loggar lite temperaturer. Nu vill jag även kunna göra lite trådlösa styrningar och då har jag kommit fram till att Tellstick ZNET Lite skulle passa bäst. Men jag behöver lite hjälp.
Beckhoff PLCn har Windows 7 embedded så det är egentligen en vanlig dator med en runtime för PLCn som kör i bakgrunden.


1. Kan man köra Tellsticken helt lokalt utan internet? Jag har internet men det är en 4G uppkoppling och jag vill inte vara beroende av den.

2. Hur kan jag enklast styra min Tellstick?
2.1 - Skicka kommandon via TCP/IP eller UDP/IP (detta kräver en licens från beckhoff) som triggar ett event i tellsticken

2.2 - Skriva ett makro/script(?) som jag lägger på PLCn som triggar ett event i tellsticken. Från PLC-koden kan jag enkelt starta program som ligger lokalt på PLCn.

2.3 - PLCn har twincat 3 där utvecklingsverktyget är integrerat i visual studio (jag har 2010) och därigenom kan man köra kod som skrivs i C#

2.4 - Jag har sett att man kan använda EventGhost för att skicka kommandon till tellsticken. Men kan jag skapa en fil av mitt EventGhost-makro när det är klart så jag kan starta filen(/makrot) från min PLC-kod.

Jag är ingen van användare av C# men har gjort lite enklare applikationer i visual studio. Vilket av alternativen ovan tror ni skulle vara enklast att genomföra? Eller har någon något annat förslag? Spontant känns det smidigast om jag kunde trigga händelser i EventGhost från PLC-koden på något sätt.
Har någon av er använt Tellstick tillsammans med en Beckhoff PLC?
simba
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick ZNET Lite

Post by simba »

Jag har nog bestämt mig nu för att köra GhostEvent. Jag kommer att köra GE genom .bat-filer som aktiverar händelser. Jag kan från min PLC-kod starta filer på PLCn. Det blev en Tellstick duo istället för ZNET Lite. Synd på att missa Z-wave, så jag får väl uppgradera på något år istället. Tellsticken är beställd i alla fall.
Asgeir
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick ZNET Lite

Post by Asgeir »

Hej,

Jag är också intresserad av att styra hemautomationsprylar med en plc. Tycker inte om att vara låst till molnet och home assistant o dyl. Verkar vara onödigt krångligt och inte så stabilt.

Hur har din lösning fungerat för dig? Hur ser ditt system ut idag?
Post Reply